پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سازمان ملل باید با مکانیسم‌های اجرایی مشکل قره‌باغ را حل کند

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: تا زمانی که اشغال جمهوری آذربایجان وجود داشته باشد، همیشه سایه جنگ بر منطقه قره باغ وجود دارد.

محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آتش بس نیم ساعته‌ای که بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار شد، گفت: از همان ابتدا مشخص بود که این آتش بس دوام نخواهد داشت، لذا هنگامی که دو لشکر مسلح با کینه در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر کشوری هم اهداف خاصی را دنبال می‌کند، در نتیجه تصور نمی‌کنم باز هم اگر آتش بسی ایجاد شود، دوام داشته باشد.

او افزود: تا زمانی که اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان  ادامه داشته باشد، همیشه سایه جنگ بر منطقه قره باغ وجود دارد، لذا راه حل اساسی این است که طرفین مشکلات خود را به طور اصولی حل کنند و راهی برای رفع اشغال سرزمینی پیدا کنند، در غیر این صورت جمهوری آذربایجان خود را محق می‌داند که به دنبال آزادسازی سرزمین‌های خود باشد.

پاک آیین ادامه داد: ارمنستان هم در مناقشه قره باغ به دنبال راه حل نیست، چراکه قره باغ را در اختیار خود دارد، اتحاد ارمنی‌ها را در آن منطقه ایجاد کرده و از منابع داخلی قره باغ استفاده می‌کند و ۷ شهر آذربایجان را در اشغال دارد، لذا ضرورتی برای پایان این مناقشه نمی‌بیند، از طرف دیگر آذربایجان تحت فشار افکار عمومی کشور خود برای آزادسازی اراضی خود است.


بیشتر بخوانید


 سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: روز گذشته اکثر رسانه‌ها و مردم جمهوری آذربایجان با آتش بس مخالفت کردند و مردم این کشور به دنبال آتش بس نیستند، بلکه می‌خواهند سرزمین شان آزاد شود، لذا با میانجی‌گری کشور‌های منطقه و این گونه مذاکرات بحران قره باغ به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

او تصریح کرد: راه حل بحران قره باغ این است که سازمان ملل و شورای امنیت فعال شوند و با مکانیسم‌های اجرایی این کار را انجام دهند تا مشکل بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را حل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
قره باغ مال اذربایجان است
آخرین اخبار