کشت چغندر قند در ۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از کشت چغندر قند در ۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان خبر داد.

 تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: امسال نرخ مصوب کشت چغندر قند در استان ۱۵ هزار هکتار است که در حال حاضر ۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به زیر کشت رفته که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۳ هزار هکتار بوده، انتظار رشد ۱۵ درصدی را در تولید این محصول داریم.

او با بیان اینکه کشت چغندر قند از شهریور تا پایان مهر ماه هرسال انجام می‌شود و برداشت نیز در اردیبهشت خواهد بود، افزود: ۱۰ کارخانه قند با چغندر کاران  قرار داد بسته اند که از این میان یکی کارخانه قند دزفول بوده و بقیه خارج از استان هستند.

نوروزی بیان کرد: در هر هکتار به صورت فصلی ۸ تا ۱۰ نفر کارگر در زمین‌های کشاورزی چغندر قند مشغول به کار خواهند شد که نشان از رونق اشتغال  در کشت این محصول است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان رعایت نکات فنی، تاریخ کاشت، تغذیه متعادل زمین کشاورزی، انجام تغذیه گیاهی بر اساس آزمون خاک،  استفاده از تراکم بذر مطلوب و اصلاح شده و انجام تغذیه گیاهی بر اساس آزمون خاک، پایش و کنترل عوامل زیان رسان، آفات و بیماری‌ها را برای بهبود عملکرد و تولید قند با عیار بالا ضروری دانست.

این مقام مسئول در خصوص کشاورزی قراردادی اظهار داشت: در این زمینه، قراردادی بین کشاورز و کارخانه دار صورت می‌گیرد که فرد کارخانه دار نهاده، کود و نظارت فنی را تامین می‌کند و کشاورز محصول سال را به کارخانه دار تحویل داده و براساس نرخ مصوبات ابلاغی، کارخانه دار هزینه‌ای را که صرف کرده، بر می‌دارد و مازاد آن را به کشاورز تحویل می‌دهد.  

نوروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیگیر قراردادی شدن  محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خرما  هستیم، گفت: در محصولات کشاورزی مانند چغندر قند، کلزا (قرار داد با کارخانه‌های روغن کشی) و گندم دوروم (گندم ماکارانی) قرار داد با کارخانه داران انجام شده که صرفه اقتصادی بالایی دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.