باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می کند؛

چرا در کتاب‌های کودک، حجم تصاویر نسبت به متن بیشتر است؟

شفیعی گفت: کتاب‌های کودک با مطلب کمتری نوشته می‌شوند و تصاویر مکمل متن هستند.

کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به اینکه چرا در کتاب‌های کودک حجم تصاویر نسبت به متن بیشتر است گفت: در کتاب‌های کودک باید از تصویر نسبت به متن بیشتر استفاده کرد و قرار است این کتاب‌ها با مطلب کمتری نوشته شوند و تصویر مکمل متن باشد.


بیشتر بخوانید



وی افزود: در کتاب‌های نوجوان برعکس کتاب‌های کودک باید حدالامکان از تصویر کمتری استفاده کرد زیرا متنی که برای نوجوان نوشته می‌شود درباره مسائل جدی تری است و جهان بینی او نسبت به کودک وسیع‌تر می باشد. در حالی که در کتاب کودک یک همکاری بین متن و تصویر وجود دارد.

این شاعر کودک و نوجوان بیان کرد: هرچه کتاب از رده کودکی فاصله می‌گیرد میزان کمتری از تصویر در آن استفاده می‌شود. تاحدی که استفاده زیاد از تصاویر در کتاب‌های نوجوان اصلا کاربرد ندارد . بنابراین وقتی کتاب داستان و شعر برای نوجوان منتشر می‌شود بهتر است از تصاویر کمتری در آن استفاده شود.

شفیعی ادامه داد: استفاده کمتر از تصویر در کتاب های نوجوان از قدیم مرسوم بوده اما کمتر به آن توجه می‌شد. تصویرگری به کتاب‌های شعر و داستانی که برای نوجوان نوشته می‌شود لطمه می‌زند.

وی تصریح کرد: کودک دوست دارد داستان را به صورت نمایشی هم ببیند، چون معمولا مادرانشان برایشان داستان می‌خوانند، آنها دوست دارند که با تخیلاتشان بازی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.