تکثیر یوز ایرانی در پارک ملی توران

مرکز بین المللی گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران، ۷ ماه پس از انتقال ۳ قلاده یوز در اسارت در حال تمهید برای تکثیر این گونه در فصل زادآوری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر عبدوس مدیر کل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه فروردین ماه امسال یک قلاده یوزپلنگ آسیایی نر ۱۵ ساله بنام کوشکی، یک قلاده یوزپلنگ ماده ۱۱ ساله بنام دلبر که قبلا جفت هم بودند و نیز یک قلاده ماده یوز جوان ۳ ساله بنام ایران به این مرکز منتقل شده اند گفت: امیدواریم در فصل جفت گیری بین اواخر پاییز تا اواسط زمستان بتوانیم در شرایط مطلوب این مرکز پس از ۸ سال تلاش نا موفق در پارک پردیسان در منطقه اصلی زندگی این گونه‌ها تکثر در اسارات را به نتیجه برسانیم.

او افزود: مرکز نگهداری این گونه‌های نادر دارای مکان‌های مجزای نگهداری یوز نر و ماده و دالانی برای ارتباط دهی انان در فصل جفت گیریست و همچنین با استفاده از در‌های اتوماتیک و کنترل با دروبین مدار بسته شرایط حضور یوز نر از طبیعت برای ارتباط با ماده یوز‌ها فراهم شده است.

عبدوس اضافه کرد: با توجه به خروج کوشکی و دلبر از سن باروری تمام تلاش‌ها بر این است که با پیدا شدن یک یوز نر جوان از طبیعت شرایط بارور شدن یوزپلنگ جوان که به ایران معروف است محقق شود.

انتهای پیام / گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار