دست خالی گردوکاران از حضور بی موقع سرما/ باغداران تکنولوژهای جدید را دست کم نگیرند

رونق اقتصادی در زیر پوست سبز و قهویی گردو در استان سمنان با رسیدن فصل پائیز درون گردونه های فرآوری جانی دوباره می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، استان سمنان از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از استان‌های دارای پتانسیل از نظر تولیدمحصولات باغی با کیفیت و مرغوب  همچون انگور ، انجیل ، آلو و گردو است.گردو  یکی از بهترین محصولات باغی این استان است که شامل گردوی پیوندی و ارقام محلی شامل تاپ تاپی، کوچک، فرنور و چنلر می‌شود.

برداشت گردو در استان سمنان

 چوب گردو  جدا  از جنس محکم و بادوامش، به عنوان یکی از زیباترین و خوش نقش ترین  چوب ها است که برای ساخت مبل و میز ، لاک تراشی و صنایع چوبی و تزئینی  استفاده می شود همچنین چوب داخل مغز گردو به عنوان چایی به صورت دمنوش در کاهش قند خون و فشار خون و چربی مفید است.

در قدیم از پوست گردو  برای رنگ زدن الیاف و از پوست خشک آن نیز  برای برافروختن آتش و پخت نان استفاده می کردند.امروزه نیز  گردو در غذاهای سنتی و خوشمزه چون فسنجان و انواع شیرینی های گردو به عنوان یکی از مواد اصلی برای طبخ غذا و شیرینی جایگاه ویژه ای دارد.

برداشت گردو در استان سمنان

سطح زیر کشت گردو در استان سمنان ۳۳۵۰ هکتار است که از این میزان ۱۷۵۰ هکتار آن در شهمیرزاد است، برداشت گردو در استان سمنان اواخر شهریور آغاز می‌شود و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.اما چند سالی است که سرمازدگی نمک بر زخم باغداران استان سمنان می پاشد و باعث کاهش کمی و کیفی محصولات باغی در این استان می شود.

مهدی قرائیان مدیر باغبانی استان سمنان گفت:  امسال بیش از ۵ هزار تن گردو از باغات استان سمنان برداشت شد که ۳ هزارتن آن مربوط به شهمیرزاد است.

برداشت گردو در استان سمنان

او درباره حمایت از باغداران در زمینه جبران خسارت ناشی از سرمازدگی گفت: برای توسعه باغ جدید نهال‌های پیوندی که به دلیل دیر گل بودن و مقاومت در برابر سرما خسارت سرمای بهاره را کمتر دارند به صورت نهال یارانه دار در اختیار باغداران قرار داده می‌شود.

مدیر باغبانی استان سمنان همچنین ابراز داشت: به منظور جبران خسارت باغ های قدیمی نیز پیوند سرشاخه کاری انجام می‌شود.

 

برداشت گردو در استان سمنان

مریم صفایی کارشناس ترویج مرکز جهاد کشاورزی شهمیرزاد نیز با اشاره به ویژگی بارز گردو در شهمیرزاد از نظر خشکی پوست، مغز سفید رنگ و چرب آن گفت: عمده‌ترین مشکلی که در سنوات اخیر باغ های گردو با آن مواجه شدند، سرمازدگی، آفت و پوسیدگی طوقه است.

او افزود: برای مقابله با خسارت سرمازدگی و آفت کرم خراط، تله‌های نوری و دستگاهی به نام دیتالاگر توصیه می‌شود.( دستگاه دیتالاگر برای مشخص کردن رنج دما از ماکسیمم تا مینیمم و اطلاع رسانی به  بهره برداران )کاربرد دارد.

برداشت گردو در استان سمنان

کارشناس ترویج مرکز جهاد کشاورزی شهمیرزاد ادامه داد: برای پوسیدگی طوقه نیز از ارقامی استفاده می کنیم که نسبت به پوسیدگی  مقاوم باشد و جلوگیری شود از آبیاری قرق آبی که خود باعث افزایش پوسیدگی طوقه می‌گردد و در همین خصوص آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود.

در پایان باید گفت استفاده از روش های نوین و علمی در افزایش کمی و کیفی محصولات باغی نقش به سزایی در پیشبرد و توسعه باغداری دارد.

بهره گیری از دانش آمیخته با تکنولوژی در فرآوری محصولات باغی موجب رضایت کشاورزان و رونق اقنصاد خانوارها و جامعه خواهد شد.

گزارش از زهرا مجاور 

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار