عضو انجمن پلیمر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

خرید‌های چند ده هزار تنی تولیدکننده نماها از بهین یاب

عضو انجمن پلیمر ایران گفت: کارخانه‌ای که با استفاده از سهمیه‌های بهین یاب وزارت صمت، ۱۴ هزار تن مواد پت خریداری کرده است، تنها ۴۰۰ متر زمین، دو نگهبان و یک سوله کوچک دارد.

بیوک آقا صحاف امین، عضو انجمن پلیمر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سامانه بهین یاب زیر نظر کارشناسان وزارت صمت، سهمیه خرید مصرف کنندگان مواد پتروشیمی را سهمیه بندی می‌کند که بسیاری از این سهمیه‌ها واقعی نیست و معمولا ۳ تا ۴ برابر میزان واقعی تولید برای کارگاه‌ها ظرفیت درج شده است.

وی ادامه داد: این سهمیه‌ها در شرایطی در بهین یاب ثبت شده که اگر قبض برق و آب این کارخانجات را مشاهده کنید مشخص است که ۳۰ تا ۴۰ درصد این کارخانه‌ها فعالیتی ندارند.

صحاف امین افزود: به دلیل اینکه سهمیه‌های اضافی در سامانه بهین یاب به تولید کننده نما‌ها اختصاص داده شده است، یک سری از شرکت‌ها کد‌های خود را به شرکت‌ها و افراد دیگر واگذار می‌کنند که این موضوع به التهاب بازار و ایجاد بازار سیاه دامن زده است. ما از انجمن ملی و انجمن‌های تخصصی خواهش کردیم که ظرفیت سنجی‌ها بررسی شود و کارگاه‌ها و کارخانجاتی که تعطیل هستند از سامانه بهین یاب خارج شوند.

خرید با مجوز بهین یاب و فروش در بازار آزاد

عضو انجمن پلیمر تاکید کرد: این کارخانه‌ها کد شناسایی و کد ملی دارند و به راحتی می‌توان شرایط آن‌ها را بررسی کرد. برای مثال کارخانه‌ای در فیروزکوه که با مجوز وزارت صمت ۳۰۰ تن مواد اولیه دریافت کرده است، برای هر کیلو ذوب مواد پلاستیک میزان قابل توجهی برق لازم دارد، اما مشاهده می‌شود که این کارخانه برقی استفاده نکرده است که اگر بررسی‌ها انجام شود این کارخانه از سامانه بهین یاب خارج می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، وزارت صمت به جای بررسی این ظرفیت ها، اعلام کرده هر کارخانه‌ای که در سال ۹۶ و ۹۷ هر میزان مواد اولیه خرید کرده ۲۰ درصد را به آن‌ها بدهید و در این میان تولیدکننده نما‌ها به دلیل در اختیار داشتن سرمایه بالا و اینکه با حداکثر ظرفیت خرید کرده اند به سهمیه بیشتری می‌رسند.

صحاف امین افزود: در هر شهری حتی شهر‌های کوچک تعداد مشخصی کارمند وزارت صمت وجود دارد که این افراد می‌توانند با بررسی و پیگیری از واحد‌های تولیدی، متوجه عملکرد آن‌ها شوند؛ در صورت این اقدام، تولید کنندگان در بهین یاب باقی می‌مانند و با خیال راحت خرید می‌کنند و آن‌هایی که تولیدی نداشته اند نیز جریمه می‌شوند.


بیشتر بخوانید


وی بیان کرد: در این اوضاع که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در کشور شفاف نیست، خوشبختانه معاملات مواد اولیه در بورس کالا انجام می‌شود که همه فرآیند‌های معاملاتی در آن شفاف است و امکان رصد و پیگیری با بررسی معاملات بورس وجود دارد. با این تفاسیر، وزارت صمت و انجمن‌های تخصصی باید با همکاری هم اقدام به شناسایی و ظرفیت سنجی واحد‌های تولیدی کنند و باید در نهایت به بورس اعلام کنند که کارخانه‌ها در ماه چه میزان می‌توانند خرید انجام دهند.

صحاف امین مثال دیگری در این خصوص زد و گفت: کاملا مشخص است کارخانه‌ای که با استفاده از سهمیه‌های بهین یاب، ۱۴ هزار تن مواد پت خریداری کرده است، اما تنها ۴۰۰ متر زمین، دو نگهبان و یک سوله کوچک دارد، فقط قصد فروش این حجم محصول در بازار آزاد با قیمتی بالا را دارد و اگر سهمیه‌ها در بهین یاب اصلاح نشود، التهاب بازار‌ها برطرف نخواهد شد.

عضو انجمن پلیمر در خصوص افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر محصولات پتروشیمی گفت: افزایش قیمت دلار کمر تولید کننده را شکسته است چراکه تولید کننده‌ها صادرات ندارند و مصرف داخلی را تولید می‌کنند. نرخ دلار نیمایی نیز در حال افزایش است و نسبت به اول سال ۲ برابر شده است و قیمت مواد اولیه هم دو برابر شده است. به این ترتیب مردمی که کالا را خریداری می‌کنند گرانی‌ها اذیتشان می‌کند؛ دولت باید برای صنایع داخلی فکری بکند برای مثال کارخانه لبنیات سازی برای ظرفی که پنیر را در آن می‌گذارد باید دوبرابر بیشتر از ابتدای سال هزینه بدهد که این موضوع بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار