دبیر مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: سرریزهای زاینده‌رود به تالاب گاوخونی وارد می‌شود و نباید اجازه دهیم زاینده‌رود خشک شود.

الهام آزاد دبیر مجمع نمایندگان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار داشت: در جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان میزبان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بودیم که وی گزارشی از وضعیت زیست محیطی استان ارائه داد.

او افزود: حفظ تالاب گاوخونی اهمیت بالایی دارد. براساس مباحث مطرح شده در این جلسه، با بارندگی‌های سال‌های اخیر اکثر تالاب‌های کشور احیا شدند؛ ولی تالاب گاوخونی هنوز با مشکل جدی روبه‌رو است.

نماینده مردم نائین و خوروبیابانک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قسمتی از گزارش اشاره شد که بخشی از تالاب گاوخونی تبدیل به فضای گیاهی شده است که در درازمدت باعث بروز مشکلات زیست محیطی می‌شود و با غافل شدن از این تالاب با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شویم.

او افزود: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همچنین در اظهارات خود به موضوع احیای تالاب گاوخونی اشاره کرد و گفت «برداشت‌های غیرمجاز و بی‌رویه از آب زاینده‌رود و مدیریت غلط روند احیای تالاب را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند».

آزاد ادامه داد: سرریز زاینده‌رود به تالاب گاوخونی وارد می‌شود و نباید اجازه دهیم زاینده‌رود خشک شود. اگر حفظ محیط زیست فرهنگ‌سازی نشود پیامد‌های غیرقابل جبرانی به همراه می‌آورد.

تالاب گاوخونی در منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در فلات مرکزی ایران قرار دارد. بخش بزرگی از این تالاب در استان اصفهان و مابقی در استان یزد است که زاینده‌رود به آنجا می‌ریزد.

بنا به علل گوناگون از جمله خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه آب و سوء مدیریت، آب ورودی این تالاب سال‌هاست کاهش شدید داشته و بخش زیادی از آن خشک شده است.

کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۵۴ نام گاوخونی را به عنوان تالابی بین‌المللی به ثبت رساند. بر این اساس ایران مکلف به حفظ این زیست‌بوم است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار