درآمد آذربایجان شرقی کمتر از میانگین کشوری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: سهم تولید و درآمد استان آذربایجان شرقی از میانگین کشوری کمتر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در جلسه هم اندیشی توسعه استان آذربایجان شرقی گفت: سهم تولید، درآمد و بهره وری استان۷۲ درصد میانگین کشوری بوده و ریشه فقر و مهاجرفرستی استان نیز همین واقعیت است.

او گفت: تا زمانی که سرمایه گذاری‌های کلان مورد انتظار که افزایش دهنده تولید و درآمد است در استان اتفاق نیافتد وضعیت به همین منوال خواهد بود.

او افزود: جمعیت آذربایجان شرقی در مرز چهار میلیون نفری قرار دارد ولی نرخ رشد جمعیت استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

او با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان یک درصد و میانگین نرخ رشد جمعیت کشور ۱،۲ درصد است، افزود: سهم جمعیتی استان از ۶ درصد به ۴.۹ درصد کاهش یافته و در آینده نیز این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

بهبودی گفت: اصلی‌ترین تراکم جمعیتی استان مربوط به متولدین دهه ۶۰ و سنین بین ۲۵ تا ۳۵ سال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی میانگین نرخ مشارکت اقتصادی کشور و استان را به ترتیب ۴۰ و ۴۲ درصد اعلام کرد و افزود: میانگین نرخ بیکاری کشور و استان نیز در سال ۹۸ به ترتیب ۱۰،۶ و ۱۰ درصد بوده است.

بهبودی گفت: نرخ بیکاری استان اغلب از میانگین کشوری کمتر است چرا که چسبندگی به خاک در این منطقه بسیار کم بوده و نیروی کار اگر کاری در استان پیدا نکند برای یافتن شغل به جا‌های دیگر می‌رود و بدین ترتیب موج مهاجرت از استان هر روز افزایش می‌یابد.

او با اشاره اهداف بنیادین توسعه استان آذربایجان شرقی گفت: دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین‌المللی به‌ویژه حوزه قفقاز، حصول به جایگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت‌های مزیت‌دار، حفظ پایداری محیط زیست و تعادل سرزمین، انعطاف‌پذیری قابلیت‌های توسعه‌ای مناطق  از جمله این اهداف است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: در چشم انداز توسعه استان، آذربایجان شرقی مهد تحول خواهی، بازارگاه تجار و نگین صنعت ایران و سرزمین زیست بوم‌های متنوع است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.