فصل هشتم کاوش ها در محوطه ریوی خراسان شمالی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: فصل هشتم پژوهش های باستان‌شناسی ایرانی- آلمانی در محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سملقان از مهرماه امسال با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور آغاز شد.

به‌گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  حبیب یزدان‌پناه گفت : «این فعالیت‌ها با همکاری این اداره کل و موسسه باستان‌شناسی آلمان و با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است و هرساله در مهر و آبان ماه در محوطه تاریخی ریوی انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید 


او افزود: مهم‌ترین فعالیت‌های این فصل، کاوش باستان شناسی، ساماندهی محوطه و تهیه طرح سایت پلان مدیریتی و مرمت ساختمان‌های خشتی کشف‌شده است که با همکاری متخصصانی از ایران و آلمان انجام می‌شود.

یزدان‌پناه با بیان اینکه محوطه تاریخی ریوی در ۳ کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد، افزود: بر اساس پژوهش های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود ۳۵۰۰ سال قبل تاکنون موردتوجه جوامع بشری بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود : مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

او عنوان کرد: محوطه تاریخی ریوی یکی از مهم‌ترین استقرارگاه‌های تاریخی در شمال شرق کشور است که نزدیکی آن به جاده ارتباطی گرگان - مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم دشت سملقان فراهم آورده است.

یزدان‌پناه گفت: با توجه به ماهیت علمی و فرهنگی این پژوهش و لزوم حفظ و معرفی این استقرارگاه تاریخی و ایجاد شرایط جذب گردشگر، امکان بازدید از این محوطه در حین کاوش های باستان‌شناسی برای عموم فراهم است.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.