پاشینیان: ترکیه در قره‌باغ به دنبال سیطره بر خطوط گاز اروپاست

نخست‌وزیر ارمنستان با اتهام‌زنی به ترکیه اعلام کرد این کشور با مداخله در موضوع منطقه قره‌باغ به دنبال دستیابی به خطوط گاز در اروپاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه آرتی، نخست وزیر ارمنستان می‌گوید هدف ترکیه از مداخله در تنش‌های قره باغ تسلط بر خطوط گازرسانی به اروپاست.

نیکول پاشینیان روز دوشنبه اعلام کرد هدفی که ترکیه از حضور در مناقشه قره باغ دنبال می‌کند، سیطره بر خطوط گازرسانی اروپا و نه آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان است.

نخست وزیر ارمنستان در پیامی در حساب فیس بوک خود با اشاره تداوم درگیری‌ها در قره باغ نوشت: نبرد‌ها در منطقه قره باغ با هدف تعیین وضعیت حقوقی ادامه دارد. در صورت تحویل قره باغ، از جنگ جلوگیری می‌شد.

پاشینیان همچنین دستیابی به توافق بر سر قره باغ را غیر ممکن دانست و افزود تمام تلاش‌ها به باد رفت و آخرین فرصت در سال ۲۰۱۱ در کازان بود، آن اجلاس که با حضور روسیه، آذربایجان و ارمنستان برگزار شد، بدون دستیابی به توافق درباره اصول اساسی وضع حقوقی پایان یافت.

بامداد روز گذشته (یکشنبه)، توافق آتش‌بس جدیدی میان دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان اجرایی شد. اما مانند توافق آتش‌بس اول، مقام‌های باکو و ایروان از همان ساعات ابتدایی یکدیگر را به نقض توافق متهم کردند.

وخامت روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست.

منطقه ناگورنو قره باغ در جنوب شرق جمهوری آذربایجان از نظر سازمان ملل متحد، بخشی از خاک این کشور به شمار می‌آید، اما بیش از یک ربع قرن است که در کنترل جدایی طلبان مورد حمایت ارتش ارمنستان قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
این شخص محترم به هر در می زند تا اشغالگری خودشان را نگهدار ند
آخرین اخبار