خسارات میلیاردی در غفلت مدیریت بحران/ بلایایی که جدی گرفته نمی‌شود

گیلان از استان‌های حادثه‌خیز کشور محسوب می‌شود و سالانه حوادث مختلفی از سیل و زلزله تا آتش‌سوزی جنگل‌ها را شاهد است؛ در این میان مدیریت درست بحران می‌تواند از میزان خسارات بکاهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان شاهد بروز حوادث طبیعی مختلف به ‌ویژه وقوع سیل با شدت و ضعف در دنیا و کشورمان بوده‌ایم.

ایران جزء ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیا محسوب می‌شود و سالانه شاهد بروز حوادث طبیعی بسیاری هستیم. سیل سال ۹۷ و ۹۸ در استان‌های گلستان، مازندران، فارس، لرستان و برخی دیگر از استان‌های کشور نمونه‌ای از این حوادث طبیعی است که تنها چند ساعت بارش شدید سبب وقوع سیل مخرب شد و علاوه بر خسارت مالی بسیار تعدادی از هموطنانمان در این سیل جان خود را از دست دادند.

در سال‌های اخیر بار‌ها چنین باران‌هایی تنها در عرض چند ساعت با شدت باریده و سبب جاری شدن سیلاب و سیل‌های مخرب شده است و نمونه آن را در گیلان شاهد بوده‌ایم که تبدیل به سیلاب شده و خسارات فراوانی به بار آورده است.

برف و بوران سال  ۹۸ گیلان با توجه به میزان خسارات بالا به زیرساخت‌ها و مشکلات چند هفته‌ای در تردد و عدم مدیریت درست مسئولان این استان به ‌رغم هشدار‌هایی که هواشناسی از چند روز قبل داده بود هنوز از یاد شهروندان گیلانی نرفته است.

بارش برفی که تنها در چند ساعت ارتفاع آن در اکثر مناطق به بیش از یک متر رسید و سبب قطع برق، آب، گاز، راه‌بندان، پارگی سیم‌های برق، اختلال در اینترنت و تلفن، کشته شدن هشت نفر و مصدومیت ۱۴۷ نفر از شهروندان گیلانی و سرگردانی چند ساعته بیش از هزار و ۶۰۰ مسافر در محور ورودی این استان شد.

از ابتدای سال ۹۹ نیز علاوه بر شیوع ویروس کرونا و خسارت اقتصادی و روحی و جسمی در این استان، وقوع برخی حوادث و بلایای طبیعی همانند آتش‌سوزی، تگرگ، تندباد و سیل در ماه‌های فروردین تا شهریور بار‌ها سبب ایجاد خسارت به بخش‌های مختلف در شهرستان‌های غربی و شرقی اعم از تالش، رودسر و لنگرود و املش در استان گیلان شده است.

با بررسی‌های انجام‌ شده از سوی خبرنگار خبرگزاری مهر و جمع‌آوری آمار‌ها از گوشه و کنار مجموع خسارات بلایای طبیعی به‌ ویژه سیل به تأسیسات زیربنایی، واحد‌های مسکونی و تجاری و کشاورزی از بهمن ۹۸ تا شهریور ۹۹ به بیش از ۱۲ هزار و ۷۵۱ میلیون ریال می‌رسد.

به ‌رغم تلاش‌های چند هفته‌ای و ارسال سوالات برای مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با عدم پاسخ مواجه شدیم و تنها به ارسال آمار‌ها و میزان خسارت سیل شهریورماه در شهرستان تالش اکتفا شد.

شاید از میان همه حوادث طبیعی رخ‌ داده شده از ابتدای فروردین امسال تاکنون سیل آخرین روز تابستان سال ۹۹ در شهرستان تالش با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بیشترین میزان خسارت را به دنبال داشته است. شهرستانی که با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی و عدم ساماندهی مناسب و لایروبی رودخانه با کوچک‌ترین بارش باران شاهد طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیل، آسیب به محور‌های روستایی و بسته شدن محور ترانزیتی تالش به آستارا بودیم.

در بازدید اخیر رئیس‌کل دادگستری استان گیلان از مناطق سیل‌زده تالش به این موضوع اشاره و از سازمان بازرسی و دادستانی استان خواستار شناسایی مقصرین و معرفی آن‌ها به دستگاه قضائی شد.

خسارات میلیاردی در غفلت مدیریت بحران/ بلایایی که جدی گرفته نمی‌شود

واقعیت این است که عدم نگهداری صحیح از منابع طبیعی و قطع بی‌رویه درختان در ایجاد سیلاب‌ها و خسارت‌های ناشی از آن بسیار تأثیرگذار است و با توجه به تغییر ساختار بارش‌ها اکنون این موضوع نیازمند توجه بسیار متولیان ذی‌ربط است همان‌گونه که ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور کاهش خسارت‌های ناشی از حوادثی چون سیل و ممانعت از وقوع چنین بحران‌هایی نیازمند توجه و عزم جدی مسئولان امر است.

افزایش هفت درصدی بارش‌ها در گیلان در مقایسه با سال گذشته

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه متوسط بارش در ۶ ماه نخست امسال بر اساس ایستگاه‌های باران‌سنجی و مراکز مربوط به وزارت نیرو و این سازمان ۵۲۰ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۸۵ میلی‌متر و متوسطه دوره نیز ۴۱۰ میلی‌متر بوده است.

وحید خرمی با بیان اینکه مقایسه این آمار نشان‌دهنده افزایش ۷ درصدی بارش‌ها بوده است، گفت: این میزان در مقایسه با دوره دراز مدت نیز ۲۷ درصد افزایش داشته است.

او با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال کمترین میزان بارش ماهانه در خردادماه با هفت میلی‌متر و بیشترین بارش در فروردین‌ ماه امسال  ۱۵۹ میلی‌متر بوده است، افزود: در فروردین‌ ماه امسال ۲۵۰ و ۲۳۰ میلی‌متر بارش به ترتیب در لوندویل آستارا و قلعه رودخان فومن توسط ایستگاه‌های آب منطقه‌ای به ثبت رسیده است.

خرمی در ادامه با بیان اینکه آب منطقه‌ای گیلان ۱۰ ایستگاه در سطح استان برای دریافت آمار بارش‌ها دارد، تصریح کرد: میزان متوسط بارش در کل استان گیلان در مرداد ۱۲۴ و در شهریور ماه نیز ۹۹ میلی‌متر به ثبت رسیده است.

ضرورت آزاد سازی حریم ۲۵ ساله رودخانه‌ها

خرمی در خصوص عوامل دخیل در سیلاب‌ها هم بیان کرد: عدم آبخیزداری در بالادست رودخانه باعث آورد رسوبات فراوان به همراه سیلاب در مسیر رودخانه می‌شود و علیرغم اینکه مسیر‌ها را از قبل لایروبی می‌کنیم، مجدداً مسیر از رسوب پر می‌شود.

او با اشاره به اینکه تلاش برای حفظ کف رودخانه‌ها و انجام عملیات آبخیزداری دو مقوله مهم است، تأکید کرد: در بسیاری از رودخانه‌هایی که در بالادست آن تخریب کمتر منابع طبیعی اتفاق افتاده و آبخیزداری انجام‌ گرفته، شاهد بروز سیلاب‌های ویرانگر نیستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر ایمن‌سازی پل‌ها، افزود: رودخانه در حالت سیلابی از مسیر خود خارج نمی‌شود و فقط در صورتی‌ که پل‌های ساخته‌ شده ظرفیت آبگذری سیلاب‌ها را نداشته باشند، ورود تنه درختان، مصالح و سنگ باعث مسدود شدن پل و خارج شدن سیلاب از مسیر طبیعی رودخانه می‌شود.

خرمی بر حفظ بستر طبیعی رودخانه تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین راهکار برای کاهش خسارت‌ها در سیلاب، آزادسازی بستر ۲۵ ساله و دوری از حریم رودخانه است.

خسارت ۷۵۰ میلیاردی سیل به راه‌های گیلان

راه‌ها از جمله زیرساخت‌هایی هستند که در هنگام وقوع سیلاب‌ها دچار آسیب می‌شوند. مدیرکل راهداری گیلان اظهار کرد: برآورد اولیه میزان خسارت سیل در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال است.

فریبرز مرادی با بیان اینکه این میزان خسارت به راه‌های برون‌شهری در شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، صومعه‌سرا، شفت، لنگرود، سیاهکل و فومن وارد شده است، افزود: بیشترین خسارت در حوزه راهداری به ابنیه فنی راه‌ها و در حوزه شهرستان تالش وارد شده است.

۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ۲۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای رفع مشکلات ناشی از سیل به استان ابلاغ شده است.

مرادی به نوع خسارت‌های وارده به این بخش اشاره کرد و گفت: تأسیسات آسیب‌دیده شامل بستر، جسم راه، آبروها، پل و دیواره‌های حائل و ضامن بوده و نوع خسارت وارده شامل آب شستگی، ریزش و تخریب راه‌ها، رانش راه‌ها و تخریب دیواره برگشتی پل‌ها است.

او با بیان اینکه عملیات اولیه و بازگشایی راه‌ها در محور‌های خسارت‌دیده انجام‌شده و ارتباط در محور‌های سیل‌زده برقرار و مشکلات مردم برای عبور و مرور رفع شده است، ادامه داد: اجرای تعمیرات اساسی برای راه‌ها و ابنیه فنی آسیب‌دیده نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد که با تخصیص اعتبارات لازم اقدامات اساسی انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری گیلان با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام ‌شده ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ۲۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای رفع مشکلات ناشی از سیل به استان ابلاغ‌ شده است، تصریح کرد: ساز و کار مبادله موافقت‌نامه و انتخاب پیمانکاران ذی‌صلاح برای اجرای پروژه‌های مدنظر در دست اقدام است.

آسیب حوادث طبیعی به بخش کشاورزی

کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد گیلان بوده و معیشت بسیاری از مردم به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به این عرصه است؛ بنابراین وقوع حوادثی، چون سیلاب و حریق در این استان، اراضی کشاورزی و فعالیت‌های وابسته به کشاورزی را نیز دچار آسیب می‌سازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره خسارت حوادث و بلایای طبیعی به‌ ویژه سیل به این بخش در ۶ ماه نخست امسال  گفت: با وقوع سیل، سرمازدگی و بارش برف در نخستین روز از فروردین، اراضی باغی، زراعی، دام سبک، دام سنگین، واحد دامداری روستایی و زنبور عسل دچار خسارت و آسیب شدند.

مسعود الماسی با بیان اینکه درمجموع به بخش‌های ذکر شده بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان خسارت وارده شده است، افزود: در اردیبهشت امسال نیز وزش شدید باد گرم در شهرستان تالش خسارت ۲۶ میلیارد تومانی به ۳۰۰ هکتار باغ کیوی وارد کرد.

او در ادامه به وقوع آتش‌سوزی بر اثر وزش باد گرم در خرداد ماه امسال در شهرستان تالش نیز اشاره و تصریح کرد: بر اثر این حادثه ۳۹۰ هکتار باغ کیوی متحمل ۴۰ میلیارد تومان خسارت شد.

الماسی با اشاره به خسارت بارش باران و جاری شدن سیل در تیرماه امسال، افزود: این سیل در مجموع ۲۴ میلیارد تومان به اراضی باغی و زراعی، دام سبک و سنگین، آبزی‌پروری و پروژه‌های زیربنایی این شهرستان خسارت وارد کرد. همچنین مرداد ۹۹ نیز خسارت بارش باران به زمین‌های برنج، اراضی زراعی، زیرساخت‌ها و پروژه‌های زیربنایی جمعاً ۴۰۳ میلیارد تومان بوده است.

او یادآور شد: در شهریورماه نیز تکرار همین وضعیت به ۶۳ هزار و ۹۹۹ هکتار از اراضی زراعی استان گیلان بیش از ۱۹۹ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیشترین خسارت وارده به بخش کشاورزی را ناشی از بارش باران شدید و سیل اخیر در شهرستان تالش عنوان و بیان کرد: در این حادثه هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شد.

خسارت ۲۰۰ میلیاردی سیل به تالش

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان دراین‌باره با اشاره به بارش ۳۰۰ میلی‌متری باران در چند ساعت در شهرستان تالش، اظهار کرد: تخریب، ریزش و انسداد ۲۲ محور روستایی و کوهستانی، قطع برق ۲۴۰۰ خانوار روستایی، قطع آب شرب ۱۱۰۰ مشترک ، قطع انشعاب گاز بیش از ۴۷۸ خانوار روستایی، قطعی تلفن سه هزار مشترک تنها بخشی از خسارات بارش شدید باران ۳۰ شهریورماه ۹۹ در تالش بوده است.

امیر مرادی به آب‌گرفتگی بیش از ۲۱۰ خانه روستایی، تخریب کامل ۱۹ واحد و خسارت به منزل و وسایل منزل ۳۰ خانوار روستایی نیز اشاره کرد و افزود: در مجموع با برآورد‌های انجام ‌شده در همه بخش‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به این شهرستان وارد شده است.

لازم به ذکر است باوجوداینکه در اکثر مواقع از سوی اداره کل هواشناسی استان گیلان هشدار‌های لازم در زمینهٔ بارش شدید باران و برف و حتی وزش باد گرم و احتمال وقوع آتش‌سوزی و یا سقوط سازه‌ها به دستگاه‌های مربوط به ‌ویژه مدیریت بحران استان گیلان داده ‌شده، اما تاکنون شاهد مدیریت مناسب از سوی دستگاه‌های خدماتی و مدیریت بحران استان نبوده‌ایم. موضوعی که در برف بهمن  ۹۸ و حتی سیل شهریور ۹۹ در تالش بیش از همیشه نمایان شد و از سوی شهروندان مورد انتقاد قرار گرفت.

منبع: مهر

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.