خروج سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار

رئیس جمهور آمریکا با اعلام حصول توافقی با سودان اعلام کرد نام این کشور از فهرست «کشورهای حامی تروریسم» خارج می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد پس از اقدام دولت سودان در پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به آنچه "قربانیان تروریسم در آمریکا"، خوانده نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم خارج می‌شود.

مقامات آمریکا و سودان پیش از این اعلام کرده‌ بودند که قصد دارند به توافقی دست یابند که به موجب آن نام خارطوم از لیست کشور‌های حامی تروریسم حذف شود.

منبعی آگاه در این باره گفته بود: «این توافق احتمال دارد راه را برای سودان هموار کند تا به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی بپردازد.»

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در ماه اوت (مرداد) سفری به خارطوم داشت و در آن مسئله عادی‌سازی روابط میان سودان و صهیونیست‌ها را بررسی کرد، اما خارطوم در آن زمان گفت این مسئله از وظایف دولت کنونی‌اش نیست.

بیش از یک سال است که سودان در تلاش برای خروج از لیست سیاه «کشور‌های حامی تروریسم» آمریکاست.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان، در مصاحبه اخیر خود با روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد که کشورش اهتمام‌ورزی بسیاری برای خروج از لیست سیاه آمریکا کرده است.

او با بیان درخواست حذف نام کشورش از لیست سیاه آمریکا درباره کشور‌های حامی تروریسم، افزود: «ماندن سودان در این لیست مسیر رسیدنش به دموکراسی را سخت می‌کند».

سال ۱۹۹۳ (۱۳۷۲) سودان زمانی که «عمر البشیر» حاکم آن بود به دلیل ارتباط با گروه تروریستی القاعده در لیست سیاه آمریکا به عنوان کشوری حامی تروریسم قرار گرفت. این کشور سه دهه در این لیست قرار داشت و ارتباط مالیش با بانک‌های جهانی قطع بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۱۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خیلی عجیبه مادر تروریسم خود آمریکاست.
آخرین اخبار