حکم پرونده ۳۶ هزار کولر قاچاق اجرا شد؟

بیش از ۲ سال از کشف پرونده ۳۶ هزار کولر قاچاق و بیش از یک سال از اجرایی نشدن حکم مربوط به این پرونده می‌گذرد، اما همچنان این پرونده بلاتکلیف مانده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیش از ۲ سال از کشف پرونده ۳۶ هزار کولر قاچاقی و بیش از یک سال از اجرایی نشدن حکم مربوط به این پرونده می‌گذرد، اهمیت و حجم کولر‌های قاچاق کشف شده همچنین تعلل در اجرای حکم مربوطه سبب شده است علاوه بر رسانه‌های استانی، رسانه‌های کشوری نیز به این موضوع بپردازند.

سخنگوی تعزیرات حکومتی کشور در تاریخ ۹۸/۴/۲ اعلام کرد: این پرونده در مرحله اجرای حکم است، اما ناگهان ۱۳ روز پس از صدور حکم قطعی در تاریخ ۹۸/۲/۱۷ وزیر دادگستری طی نامه‌ای توقف ۱۰ روزه اجرای حکم را جهت بررسی بیشتر خواستار شد و تا کنون خبری از اجرا نیست.

برگزاری داد گاه قاچاق ۳۶ هزار کولر 

حجت السلام صادق مرادی رئیس کل دادگستری خوزستان در شهریور امسال نیز با بیان اینکه دادگاه مربوط به قاچاق ۳۶ هزار کولر در سازمان تعزیرات حکومتی استان برگزار و حکم این پرونده صادر شد، گفت: در مورد این موضوع درخواست ماده ۴۷۷ داده شد که به نظر ما آراء صادره صحیح بوده و حکم باید هرچه زودتر اجرا شود.

او بیان داشت: با توجه به شرایط گرمای تابستان در خوزستان بیش از ۵۰ درجه استان لازم است که در این مورد با دستور ویژه رسیدگی صورت گیرد و نفیاً یا اثباتاً اتخاذ تصمیم شود تا در صورت مخالفت، با اجرای حکم موضوع توقیف ۳۶ هزار کولر، این کولر‌ها بین مردم استان خوزستان و با قیمت عادلانه توزیع شود.

فریبرز گرگی رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خوزستان نیز گفت: دستگاه قضا دستور فروش کولر‌های قاچاق را صادر کرده بود، اما پس از اینکه صاحب کالا درخواست اجرای ماده ۴۷۷ را داده بود حکم ۳۶ هزار کولر قاچاق متوقف شد و حکم در دست مقامات قضایی در دست بررسی است و بدون دستور مقامات قضایی ما اجازه دخل و تصرف در این اموال را نداریم.

با وجود اینکه رأی صادره در دادگاه بدوی، در دادگاه تجدیدنظر هم قطعی شده‌ است، اما با گذشت بیش از یک سال، خبری از اجرای رأی نیست.

یکی از کارشناسان دادگستری در این زمینه گفت: یکی از دلایل تاخیر در اجرای احکام چنین پرونده‌هایی اعمال ماده ۴۷۷ است (اعاده دادرسی) که بر اساس آن اسناد و مدارک جدیدی از سوی محکوم علیه ارائه شود که پیش از این، این مدارک در جریان محاکمه ملاحظه نشده باشند.

او افزود: معمولاً به این پرونده‌ها زمانی برای نظارت دقیق نیز داده می‌شود که با توجه به حجم پرونده برای دادن رأی نظر قضات دیگر استان‌ها و یا مرکز را در این خصوص جویا می‌شوند و پس از مطالعه پرونده توسط این افراد و بررسی مدارک و مستندات مورد نیاز در آن نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

اجرای حکم پرونده کولر‌های قاچاق

این کارشناس دادگستری با بیان اینکه سابقه نداشتیم که اجرای حکم پرونده‌های هم سطح این پرونده بیش از ۶ یا ۷ ماه طول بکشد، ادامه داد: ممکن است طولانی شدن روند اجرای حکم این پرونده به دلیل شرایط فعلی کشور و شیوع کرونا باشد با این حال باید حکم پرونده قاچاق ۳۶ هزار کولر اجرایی می‌شد.

او ادامه داد: پس از تایید کارشناسان و نظارت بر این پرونده حکم باید اجرایی شود، امیدوار هستم علت تاخیر ورود شخص سوم به پرونده نباشد و هر چه زودتر این جریان تعیین تکلیف شود.

چند روز گذشته پلیس خوزستان خبر از کشف ۲۰ دستگاه کولر گازی و ۲۳ دستگاه اسپلیت کولرگازی در شهرستان ماهشهر و ۲۰۰ عدد پنل کولر گازی ایستاده ۶۰ هزار، ۱۰۷ عدد موتور کولر گازی ۶۰ هزار ایستاده، ۹۶ عدد پنل کولر گازی دوتیکه ۲۴ هزار، ۳۵ عدد پنل کولر گازی ۳۰ هزار، هفت عدد موتور کولر دوتیکه ۲۴ هزار و دو عدد موتور کولر گازی دوتیکه ۳۰ هزار فاقد مجوز گمرکی داده است.


بیشتر بخوانید

قطعاً تکرار این حجم از کشفیات کولر در استان نشان می‌دهد اولاً رسیدگی به این نوع قضایا نیاز به قاطعیت قضایی دارد تا قاچاقچیان به راحتی اقدام به قاچاق کالا‌های مورد نظر خود نکنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mokhtari
۱۳:۴۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اجناس قاچاق گرفته شده چه میشوند؟به چه کسانی میرسند؟جرایم اقتصادی به کجا واریز میشوند ؟در حالی که ازمحل گرانفروشی حق الناس میباشند؟