درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کارگران می‌توانند به مرخصی اجباری بروند؟

یک کارشناس اختلافات کارگری و کارفرمایی درباره جزئیات مرخصی اجباری کارگران توضیحاتی داد.

وحید حاجی زاده کارشناس اختلافات کارگری و کارفرمایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  با توجه به تعطیلی کسب و کار ها و کم شدن ظرفیت ها در زمان کرونا شاهد مرخصی اجباری کارگران هستیم.

او با بیان اینکه مشاهده شده است کارفرما، کارگر را اجبارا به مرخصی می فرستد  و حقوق و بیمه به آن پرداخت نمی کند، گفت:  این کار خلاف قانون کار است و ما چیزی به عنوان مرخصی اجباری نداریم.

حاجی زاده گفت: شرایط و ضوابط مرخصی های استعلاجی، استحقاقی، اضطراری، حج ، تحصیلی و... مشخص است.

این کارشناس اختلافات کارگری و کارفرمایی ادامه داد: تعلیق قانونی وجود دارد که در آن حقوق و مزایا پرداخت نمی شود و آن برای زمانی است که یک بنگاه اقتصادی به کلی تعطیل باشد، مثل زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و به دستور دولت، بنگاه ها به صورت قطعی تعطیل شدند.

او با بیان اینکه زمانی که کل بنگاه اقتصادی، شرکت و بنگاه ها کاملا تعطیل باشند، کارفرما می تواند به استناد قانون کار پرسنل خود را تعدیل کند، گفت: این تعدیل بدون حقوق و مزایا تا زمانی که بنگاه اقتصادی شروع به کار کند ادامه خواهد داشت، به طور مثال در زمان کرونا دولت به کارگرانی که بیکار شدند بیمه بیکاری پرداخت کرد.

حاجی زاده گفت: پس اگر شرکت فعال باشد و بخواهیم یک یا چند نفر از کارگران را به مرخصی اجباری بدون حقوق و مزایا بفرستیم، خلاف قانون است و کارگر می تواند از طریق اداره کار محل فعالیت خود این موضوع را پیگیری کند.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار