وزارت بهداشت نظارت مستقیمی بر مکمل‌های دارویی ندارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: انواع مکمل‌های قاچاق تحت عنوان فرآورده‌های طبیعی در مکان‌های مختلف به فروش می‌رسد، متاسفانه ما هم نظارت مستقیمی روی آن‌ها نداریم.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه نظارت بر عطاری‌هایی که مانند داروخانه‌ها باید عمل کنند، اظهار کرد: عملکرد عطاری‌ها کمی ضعیف دیده شده است و نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد. در حال حاضر برخی افراد با مصرف پودر‌های غیر استاندارد دچار عوارض خطرناکی می‌شوند.

او افزود: با مصرف پودر‌های نامرغوب از کمبود ویتامین گرفته تا مشکلات قلبی عروقی در انتظار ورزشکاران خواهد بود؛ بنابراین عطاری‌ها نباید خارج از قوانین و قواعد وزارت بهداشت عمل کنند.

جهانپور ادامه داد: انواع مکمل‌های قاچاق تحت عنوان فرآورده‌های طبیعی غیر مجاز در کشور در مکان‌های مختلف مانند عطاری‌ها و یا حتی باشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسد، متاسفانه ما هم نظارت مستقیمی روی آن‌ها نداریم، گرچه همکاران ما در تلاشند که بتوانند درمراکز بهداشتی تهران و استان‌های مختلف شرایط نظارتی خوبی را اعمال کنند. البته با کمک پلیس هم کارگاه‌هایی که مشغول به بسته بندی این موارد هستند شناسایی شده و مورد بررسی قرار گرفته اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: به نظر می‌آید که نظارت‌ها کافی نبوده و موارد بازدارنده اعمال نشده است. توصیه می‌شود از هیچ کالایی که تحت عنوان مکمل دارویی، بدون داشتن مجوز و برچسب‌های تایید شده، مورد مصرف قرار نگیرد. این نوع دارو‌ها باید در داروخانه‌های معتبر به فروش برسند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.