اسلامیان مطرح کرد؛

اهمیت تغذیه در سلامت بارداری و نسل آینده

عضو هیئت علمی گروه تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از هدف گذاری‌ها برای افزایش قدرت باروری یک زن، توجه بیشتر به تغذیه‌ او در پنج سال اول زندگی و سپس در دوران بلوغ است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غزاله اسلامیان عضو هیئت علمی گروه تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: بدون تردید، یکی از بزرگترین آرزو‌های مادران، به دنیا آوردن نوزادی سالم است. برای این منظور مادران تلاش می‌کنند تا با عوامل موثر برای داشتن دوران بارداری سالم و آسان آشنا شوند و تا جای ممکن، از عوامل زیان آور دوری جویند. توجه به وزن گیری مادر و تغذیه سالم در دوران بارداری، متضمن سلامت مادر و جنین در آینده است.

او  در خصوص ارتباط با چاقی دختران و زنان با ناباروری گفت: چاقی با ایجاد اختلال در فرآیند تخمک گذاری می‌تواند منجر به ناباروری در زنان شود و در صورتی که مادر چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باردار شود، تاثیرات منفی بر سلامت جنین و مادر مانند افزایش خطر سقط، زایمان زودرس و ابتلا به دیابت و پر فشاری خون، بارداری دارد و همه این موارد بار اقتصادی زیادی به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند و عوارضی را برای مادر، جنین و نوزاد به دنبال خواهد داشت.

اسلامیان افزود: براساس یافته‌های مطالعات، همزمان با افزایش نمایه توده بدنی پاسخ به درمان‌های ناباروری نیز کاهش می‌یابد. در صورت عدم توجه و درمان به موقع این بیماری، مبتلایان در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های سینه و رحم قرار دارند؛ بنابراین کاهش وزن صحیح و اصولی در بیماران چاق مبتلا به اختلالات تخمک گذاری، از مهمترین اقدامات درمانی است و مدیریت وزن دختران و زنان به چرخه‌ای قاعدگی منظم و تخمک گذاری‌های فعال کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از عوامل مهم در پیشگیری از اختلالات تخمک گذاری، کنترل وزن دختران از سنین کودکی و نوجوانی دانست و بیان کرد: شانس ابتلا به اضافه وزن و چاقی در کودکانی که در ۶ ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند در مقایسه با کودکان غیر شیرمادر خوار کمتر است. الگوی غذایی نادرست به ویژه در دوران شروع تغذیه تکمیلی، رفتار‌های نادرست در خانواده با توجه به الگوگیری کودکان، دریافت زیاد تنقلات ناسالم و فست فود‌ها در دوران کودکی، استرس، اختلالات خواب و فعالیت بدنی پایین در بروز اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان نقش تاثیر گذاری دارند و والدین باید توجه ویژه‌ای به این عوامل داشته باشند.

اسلامیان افزود: یکی از هدف گذاری‌ها برای افزایش قدرت باروری یک زن، توجه بیشتر به تغذیه‌ای او در پنج سال اول زندگی و سپس در دوران بلوغ است. دخترانی که در دوران بلوغ چاق بوده اند، معمولا به درمان‌های باروری سخت‌تر پاسخ می‌دهند.

الگوی وزن گیری مناسب در دوران بارداری

او  با اشاره به اینکه کمتر از نصف کل وزنی که یک خانم باردار دارای یک جنین با وزن طبیعی در طول این دوران اضافه می‌کند، به جنین، جفت و مایع آمنیوتیک و باقیمانده مربوط به بافت‌های تولید مثل، مایعات بدن، خون و ذخایر بدن مادر است، گفت: افزایش تدریجی چربی زیر پوست در ناحیه شکم، پشت و قسمت بالایی ران به عنوان یک ذخیره انرژی برای دوران بارداری و همچنین دوران شیردهی عمل می‌کند.


بیشتر بخوانید


عضو هیئت علمی گروه تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: براساس علل تاثیرگذار بر وزن گیری نامناسب، باید مداخله‌ای متناسب برای بهبود وضعیت سلامت جسمی و روانی خانم باردار، توسط متخصص تغذیه، طراحی شود تا از عوارض ناشی از وزن گیری نامناسب بر سلامت مادر و جنین، جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار