به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان؛

پوکی استخوان بیماری خاموش

متخصص ارتوپد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: عدم فعالیت بدنی و ورزش های هوازی عاملی برای پوکی استخوان است.

آروین نجفی، متخصص ارتوپد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرزبا بیان این که عدم فعالیت بدنی و ورزش‌های هوازی عاملی برای پوکی استخوان است، گفت:  در ابتدا این بیماری ممکن است فرد هیچ علائمی نداشته باشد و به مرور زمان فرد دچار شکستگی خود به خودی در اندام‌های مختلف بدن مثل؛ مچ دست، ران و لگن، کمر و ستون مهره ‌شود.

متخصص ارتوپد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: کمبود فعالیت‌های فیزیکی به خصوص ورزش‌های هوازی می‌تواند از مهم‌ترین علل بروز بیماری باشد، مصرف سیگار و برخی دارو‌ها و سابقه خانوادگی می‌تواند از دیگر ریسک فاکتور‌های بیماری باشد.

نجفی با اشاره به این که علت اصلی این بیماری اختلال در متابولیسم استخوان است، گفت: بانوان بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند به همین دلیل بهتر است بانوان از سن ۶۵ سالگی و آقایان از سن ۷۰ سالگی هر ۲ سال یک بار تست سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.

او افزود: افرادی که مبتلا به اختلالاتی در تیروئید و پاراتیروئید و فوق کلیه هستند با دستور پزشک زودتر تست‌های تشخیصی پوکی استخوان  را انجام دهند.

متخصص ارتوپد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: دریافت کلسیم، ویتامین دی، ترک سیگار، داشتن فعالیت فیزیکی مداوم و متعادل (مثلاً حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‏ روی روزانه) در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.

 سازمان بهداشت جهانی روز ۲۰ اکتبر را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است.

انتهای پیام / ر. ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.