پکن:با وجود تهدید‌ها اکثریت شورای امنیت برجام را حفظ کردند

وزیر خارجه چین طی سخنانی تاکید کرد که با وجود تهدید‌ها، اکثریت شورای امنیت برنامه جامع اقدام مشترک ایران را حفظ کردند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «وانگ یی»، وزیر خارچه چین، طی سخنانی در نشست مجازی شورای امنیت گفت که با وجود تهدیدها، اکثریت شورای امنیت برجام را حفظ کردند.

وزیر خارجه چین تاکید کرد: با وجود سرکوب و حتی تهدیدها، اکثریت شورای امنیت برجام را حفظ کردند و زمینه‌ای برای مذاکرات چندجانبه درباره خلیج فارس پیشنهاد دادند.

نشست مجازی شورای امنیت با موضوع «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی؛ بررسی کامل اوضاع خلیج فارس» از عصر امروز سه‌شنبه آغاز شد.

در این نشست «کلی کرافت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز سخنرانی کرده و اظهارات بی‌اساس خود را درباره کشورمان تکرار کرد.

کرافت مدعی شد که «ایران عامل اصلی ناامنی در خلیج فارس است.»


بیشتر بخوانید


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز در نشست مجازی شورای امنیت با محوریت خلیج فارس بار دیگر بر حفظ توافق هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

لاوروف در این نشست که ریاست آن را نیز بر عهده داشت، گفت: برجام همچنان برای تنش زدایی [در منطقه خلیج فارس] ضروری است.

برغم تلاش‌های چندین ماهه آمریکا، ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز (یکشنبه ۱۸ اکتبر) بر اساس توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام محدودیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران پس از ۱۰ سال به پایان رسید. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ از این به بعد واردات و صادرات تسلیحات از مبدا و به مقصد ایران هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

پیش از این راهبرد آمریکا برای جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی ایران با طرح دو قطعنامه در شورای امنیت دنبال شد، هر چند چیزی جز شکست مفتضحانه و انزوای بی‌سابقه در میان متحدان دیرینه نصیب دولتمردان آمریکا نشد. آمریکا در مسیر به کرسی نشاندن خواست خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، علاوه بر مخالفت از قبل پیش‌بینی شده چین و روسیه، به در بسته متحدان دیرینه اروپایی خود نیز خورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار