واکنش رئیس پلیس آگاهی ناجا به موضوع کتک زدن برخی متهمان و مجرمان

سردار قنبری به شایعات و اخبار منتشره درخصوص کتک زدن مجرمان و متهمان توسط مأموران ناجا واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمد قنبری رئیس پلیس آگاهی ناجا در برنامه تلویزیونی چاپ اول اظهار کرد: تعداد پرونده‌هایی که به پلیس آگاهی ارجاع داده می‌شوند و به نتیجه می‌رسند، در نوسان است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری ۷۲ درصد از پرونده‌های ارجاع شده به آگاهی، منجر به کشف شدند، گفت: سایر پرونده‌ها نیز در دست اقدام هستند و اقدامات همکاران ما برای کشف آن‌ها ادامه دارد.

سردار قنبری افزود: برخی از پرونده‌ها به لحاظ اثری که در جامعه دارند دارای اولویت هستند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: ما امنیت را از دو بعد عینی و ذهنی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بعد عینی امنیت وضعیتی است که به واقع در جامعه وجود دارد، بیان‌ کرد: آمار پرونده‌های عینی پلیس دقیق و معلوم‌ است و بعد ذهنی امنیت، اثری است که نا امنی بر جامعه می‌گذارد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه برخی جرایم در منظر مردم هستند و جرم خشن محسوب می‌شوند، ادامه داد: یک سرقت مسلحانه، درگیری، قتل و... احساسات مردم را مورد توجه قرار می‌دهد.

سردار قنبری با‌ بیان‌ اینکه به لحاظ وضعیتی که در جامعه داریم و با وجود فضای مجازی کل مردم در جریان جرم قرار می‌گیرند و پیگیری این جرایم در اولویت است، ادامه داد: ورودی پرونده‌ها با توجه به شرایطی که وجود دارد رقم‌ نگران کننده‌ای ندارد و نسبت به گذشته دارای سیر نزولی است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: به لحاظ تعدد پرونده‌ها همکاران شاید نتوانند همه پرونده‌ها را یک سو پیش ببرند.

وی با بیان اینکه پرونده‌های مهم که دارای مجرمان خطرناک هستند باید در اولویت قرار گیرند، گفت: اگر این جرم‌ها کشف نشود، تسری پیدا می‌کند و باعث می‌شود مجرمان مرتکب جرم‌های دیگری شوند و مردم را مورد مخاطره قرار دهند.

سردار قنبری ادامه داد: درصد قابل توجهی از جرایم ما جرایم عادی هستند و ممکن است افراد برای اولین بار مرتکب آن شده باشند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ درصد جرایم ما جرایم خرد هستند، ادامه داد: اولویت بندی پرونده‌ها در پلیس آگاهی موجب نمی‌شود پرونده‌های دیگر از مسیر تحقیقات خارج شوند.

سردار قنبری گفت: به محض اینکه پرونده‌ای به پلیس وارد می‌شود، به حوزه تخصصی ارجاع داده شده و بازجویان و ادارات تخصصی پرونده را در جریان رسیدگی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی متناسب با شرایط جامعه باعث می‌شود تا نیرو‌های ما توان مضاعفی را صرف رسیدگی به امور مربوطه کنند، گفت: در حال حاضر ۲۸ درصد پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه طرز کشف باند‌ها و شبکه‌های خلافکاری مربوط به مسائل پلیسی است که نمی‌شود مطرح کرد، ادامه داد: کارآگاهان همیشه دنبال یافتن سرنخ‌های اساسی هستند و به محض اینکه سرنخی پیدا شود، انگیزه‌ قابل توجهی در نیرو‌ها به وجود می‌آید و با توجه به تجارب و تخصص از یک سرنخ به یک شبکه بسیار گسترده می‌رسند.

سردار قنبری افزود: در حال حاضر ابزار و تکنولوژی‌های روز را در اختیار داریم و در زمینه هوشمندسازی، پلیس آگاهی را به سمتی هدایت می‌کنیم که هم سرنخ را پیدا کند و هم از سرنخ به اقدامات مجرمان برسد.

وی با بیان اینکه رسیدن به شبکه گسترده از جرایم بستگی به مجرم دارد، گفت: گاهی مجرم جرمی را انجام می‌دهد که فقط با جرم رو در رو است، اما در مواقعی مجرم به شبکه‌ای متصل است که شبکه‌ای از جرایم را انجام می‌دهند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: پلیس آگاهی به سمتی حرکت کرده است که بتواند از صحنه جرم (واقعی-مجازی) به مجرم دسترسی پیدا کند.

وی در رابطه با کتک زدن مجرمان گفت: این اقدام در جمهوری اسلامی و نظام دینی ما منسوخ است و قابل قبول نیست.

سردار قنبری افزود: اگر ما اطلاع پیدا کنیم که چنین اتفاقی به صورت نادر رخ داده است، برخورد شدیدی صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه اگر کسی بخواهد از حربه کتک استفاده کند جایی در پلیس آگاهی ندارد، بیان کرد: ما در حال حاضر به اندازه کافی امکانات در اختیار داریم و از لحاظ سازمانی، دینی و قانونی لزومی ندارد مأمور اذیت و آزار داشته باشد.

وی با بیان اینکه از وقتی که متهمی دستگیر و تا زمانی که خارج می‌شود مورد رصد ماست، ادامه داد: کتک زدن مجرمان از محل شنیده‌ها به گوش می‌رسد و فضای نظارتی ما اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد.

سردار قنبری گفت: ذهنیتی که همه پرونده‌ها را گردن یک نفر بیندازند تا زودتر آن پرونده به سرانجام برسد، ذهنیت درستی نیست.

وی با بیان اینکه ما اثبات اقرار جرم داریم، گفت: کشف واقعی باید داشته باشیم و زمانی که کشف واقعی نباشد نه ما و نه مقام قضایی آن را قبول نمی‌کند.

سردار قنبری گفت: متهمی بوده است که چندین قتل را برگردن گرفته بود و ما اثبات کردیم چنین چیزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گاهی مجرمان اقدامات خود را پنهان می‌کنند، افزود: در این زمینه پلیس با اشراف اطلاعاتی، شناخت متهم و... اقدامات متهمان به ویژه مجرمان سابقه دار را کشف می‌کند.

سردار قنبری تصریح کرد: بیش از ۹۲ درصد پرونده‌های قتل کشف شده و ۸ درصد آن‌ها نیز به سرنخ‌های لازم‌ رسیده است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های قتل کشف شده درصد کمی دارند، ادامه داد: وقتی یک انسان کشته می‌شود انگار همه انسان‌ها از بین‌ رفته‌اند.

سردار قنبری گفت: بیشترین جرایمی که اتفاق می‌افتد جرایم خرد است و بیشتر جرایم مربوط به جرایم داخل خودرو هستند.

وی با بیان اینکه بالای ۴۰ درصد از سرقت‌ها مربوط به همین‌ موضوعات است، ادامه داد: مرتکبان این سرقت‌ها افرادی هستند که بعضا حرفه‌ای نیستند و علت آن هم این است که بستر‌های لازم برای وقوع این سرقت‌ها وجود دارد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: ممکن است خودرو از ایمنی لازم برخوردار نباشد و امکانات نگهداری خودرو در معابر وجود ندارد، همچنین ابزار و عوامل بازدارنده‌ای که در حیطه اختیار پلیس نیست، باید وجود داشته باشد.

سردار قنبری افزود: اصطلاح اعتراف گیری، اصطلاح درستی نیست و زمانی که مجرم جرمی را انجام می‌دهد باید جرم او را اثبات کنیم.

وی افزود: پلیس با توجه به تکنیک‌هایی که در اختیار دارد نیازی به اعتراف گیری ندارد، چرا که پلیس با استفاده از فناوری‌های جدید به زوایای پنهان دسترسی پیدا می‌کند.

سردار قنبری ادامه داد: اشرافیت پلیس بر مجرمان حرفه‌ای اشرافیتی به روز و حرفه‌ای است و پلیس دوست دارد جرمی اتفاق نیفتد، چرا که اگر جرمی اتفاق افتد، وقت زیادی از سیستم نظام صرف می‌شود و ذهن‌های زیادی مشوش می‌شوند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: نگرانی ما این است که پرونده‌ای دیر به نتیجه برسد و خوشحالی ما زمانی است که مالباخته‌ای با کشف جرم خوشحال از اتاق ما بیرون می‌رود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار