مصرف خودسرانه دارو‌ها بدون تجویز پزشک عوارض جدی دارد

یک پزشک داروساز گفت: مصرف خودسرانه دارو‌ها بدون تجویز پزشک یا مشورت با داروساز می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد و عوارض جدی و درازمدت در پی داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر سرور قدیمی پزشک داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان کرد: مصرف مقادیر بالای برخی از دارو‌های به‌ظاهر کم‌خطر، می‌توانند برای فرد به خصوص کودکان و افراد مسن کشنده باشد.

او افزود: مصرف خودسرانه دارو‌ها بدون تجویز پزشک یا مشورت با داروساز می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد و عوارض جدی و درازمدت در پی داشته باشد.

این پزشک داروساز، با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی گفت: مسمومیت به حالتی گفته می‌شود که فرد ناخواسته دچار عوارض ناشی از مصرف دارو یا قرار گرفتن در مجاورت مواد شیمیایی می‌شود.

قدیمی با اشاره به اینکه دارو‌ها یکی از خطرناک‌ترین عوامل مسمومیت‌زا در منازل هستند، عنوان کرد: علائم مسمومیت دارویی به عامل ایجادکننده آن بستگی دارد، کاهش سطح هوشیاری، خواب‌آلودگی، تهوع، سردرد، تغییرات بینایی از شایع‌ترین علائم مسمومیت است.

این پزشک داروساز در خصوص راهکار‌های پیشگیری از مسمومیت دارویی گفت: دارو‌ها را دور از دید و دسترس کودکان، در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه‌داری کنید و همچنین دارو‌های خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چراکه کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند 

قدیمی تأکید کرد: بر مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشید، چرا که سالمندان ممکن است دارو‌های خود را به دلیل ابتلا به فراموشی، اطلاع نداشتن از نام داروها، بی‌سوادی یا کم‌سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه، به‌اشتباه یا به‌طور تکراری (تشابه ظاهری شکل) مصرف کنند.

او گفت: بروز مسمومیت توسط برخی از دارو‌ها هرچند ممکن است منجر به مرگ نگردد، ولی مقادیر بالای این دارو‌ها می‌توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

پزشک داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته‌های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود، بسته‌های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

قدیمی به خانواده‌ها توصیه کرد: بسته دارو‌های مصرفی افراد مبتلا به افسردگی، اختلالات روانی و افراد باسابقه خودکشی را دور از دسترس آن‌ها قرار دهید و بر مقدار یا دوز مصرفی آن‌ها نظارت دقیق داشته باشید.

او بیان کرد: افراد در مسمومیت‌های اتفاقی و یا تعمدی با داروها، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هرچه سریع‌تر با شماره تلفن مرکز اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم ۱۹۰ و یا مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.