افزون‌بر ۸۱۱ میلیون دلار کالا از سیستان و بلوچستان صادر شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: افزون‌بر ۸۱۱ میلیون دلار کالا در ۶ ماهه امسال از گمرگات،بازارچه‌های مرزی و منطقه آزاد چابهار به وزن ۵۹۴ هزار تن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش ۷۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، داود شهرکی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: افزون‌بر ۸۱۱ میلیون دلار کالا در ۶ ماهه نخست سالجاری از گمرگات،بازارچه‌های مرزی و منطقه آزاد چابهار به وزن ۵۹۴ هزار تن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش ۷۴ درصد افزایش داشته است.

داود شهرکی مصالح ساختمانی(سیمان)، میوه، نخودخام، گاز، گوگرد، خرما و صیفی جات، پودرلباسشویی، قیر، محصولات سرامیکی و کیسه پلاستیکی را از عمده کالاهای صادراتی از سیستان و بلوچستان عنوان کرد و اظهارداشت: کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، کویت، امارات از جمله عمده کشورهای مقصد کالاهای صادراتی این استان هستند.

او بیان کرد: به دلیل همسایه بودن سیستان و بلوچستان با پاکستان و افغانستان و همچنین وجود بندر شهید بهشتی در چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، این استان از ظرفیت بالایی برای پیشرفت بویژه در حوزه‌ی صادرات برخوردار است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: موضوع بازرگانی خارجی بویژه بخش صادرات غیرنفتی همواره از مهمترین مسائل مورد نظر سیاست‌گذاران اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران بوده و توجه خاص در برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را معطوف خود داشته است.

او بیان کرد: ایجاد تسهیلات قانونی، اجتماعی، رفاهی و اطلاعاتی در زمینه صادرات باعث تحرک در مکانیزم تجارت خارجی است و رشد تولید ناخالص ملی(GNP) را نیز دربردارد.

شهرکی اظهارداشت: رشد صادرات باعث افزایش درآمد و اشتغال شده که با فراهم‌آوردن امکان بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته، امکان تخصیص بهینه منابع و افزایش رقابت در تولید محصولات می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید واشتغال و رسیدن به رشد شود.

اوصادرات را به عنوان عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور بیان و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی برای بکارگیری استراتژی‌های صادراتی تأکید کرد و افزود: توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری در آن حاصل نمی‌شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که بصورت قانون غیر قابل تغییر درآمده و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی و سازمان‌های خدمات‌رسانی تجاری از قبیل بانک‌ها، بیمه و حمل و نقل به وظایف خود به خوبی عمل کنند و در جامعه نیز آمادگی فرهنگی تولید بهترین کالا برای صادرات بوجود آید.

انتهای پیام/گ
ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار