آغاز اجرای طرح تولید انبوه ملکه زنبور عسل

رئیس مرکز رشد و واحد‌های فناور شهرستان سنقر و کلیایی از آغاز اجرای طرح «تولید انبوه ملکه زنبور عسل و باروری به روش‌های طبیعی و تلقیح مصنوعی» در این مرکز خبر داد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ آزیتا فرحناکی رئیس مرکز رشد و واحد‌های فناور شهرستان سنقر و کلیایی از آغاز اجرای طرح «تولید انبوه ملکه زنبور عسل و باروری به روش‌های طبیعی و تلقیح مصنوعی» در این مرکز خبر داد و گفت : این طرح در مرکز رشد واحد‌های فناور سنقر و کلیایی جذب و پذیرش شده است.

او گفت : ایده اصلی شامل احداث ایستگاه تلقیح مصنوعی در فضای بسته ملکه زنبور و محصول نهایی و اصلاح نژاد زنبور عسل به صورت طبیعی و تلقیح مصنوعی است.

فرحناکی افزود: نژاد‌های بومی به علت کوتاه بودن خرطوم، همچنین تغییر اقلیم قادر به جمع‌آوری شهد نیستند که با اصلاح نژاد و تغییر نژاد آن‌ها به افزایش شهدآوری با فزایش خرطوم بلندتر کمک می‌شود.

او افزود: در عمل اصلاح نژاد در فضای بسته، اصلاح نژاد به صورت صحیح و کامل انجام می‌شود که در ایران به نوبه خود نوآوراست.

 او ادامه داد: اقدام به تلقیح مصنوعی جهت تولید عسل طبیعی و بقاء شغل زنبورداری بسیار مؤثر و لازم است.

او میزان تولید عسل با اجرای این طرح را سه تن در سال اعلام کرد و گفت: همچنین در راستای اجرای این طرح هزار فروند ملکه زنبور عسل نیز تولید می‌شود.

رئیس مرکز رشد و واحد‌های فناور شهرستان سنقر و کلیایی با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است، گفت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان دیگر برای تکمیل این طرح نیاز است.

فرحناکی در مورد دلایل برتری و مزیت رقابتی این طرح، توضیح داد که در استان کرمانشاه واحدی که تأییدیه ایستگاه تلقیح مصنوعی به روش قرنطینه پروازی داشته باشد وجود ندارد، به گزینی نژاد زنبور، داشتن آزادی انتخاب کندو با راندمان بالا و باکیفیت‌تر از جمله مزایای این طرح است.

او گفت: این طرح توسط شرکت «شاهنگ پرورسهیل» به مدیرعاملی آقای «حمیدرضا ویسی» اجرا و پیاده شد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار