اهمیت و مزایای کشت گلخانه‌ای در خوزستان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به اهمیت و مزایای کشت گلخانه‌ای در استان پرداخت.

تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: گلخانه یکی از راه حل‌های مدرن برای مبارزه با گرما، سرما و کم آبی است و درمناطق دارای آب و هوای سرد یا گرم و یا نقاطی که با مشکل کم آبی رو به رو هستند، احداث گلخانه می‌تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات و ... باشد.

او افزود: با توجه به نیاز روزافزون بازار به تولید گل و گیاهان زینتی و همچنین سبزی و صیفی جات خارج از فصل، کشت گلخانه ای، امروزه به یکی از سود آورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است.

نوروزی افزایش کمی و کیفی و تولید چندبار محصول در سال، کاهش مصرف آب و عناصر غذایی، امکان تولید محصول با توجه به شرایط و نیاز بازار، محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای همزمان با صرفه جویی در مصرف آب تا ۹۰ درصد، افزایش عملکرد در واحد سطح بین ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از فضای باز بالا را از مزایای کشت گلخانه‌ای عنوان کرد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه اظهار داشت: کاهش شدید مصرف نهاده‌های کشاورزی، صرفه جویی در هزینه ها، جلوگیری از آلودگی منابع محیطی، امکان کنترل اقلیم و محیط در گلخانه براساس نوع گلخانه و محصول، ایجاد اشتغال ۸ تا ۱۰ نفر بصورت مستقیم در هر هکتار از گلخانه، ارزآوری فوق العاده بخصوص در تولید گل و گیاهان زینتی از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای است.

این مقام مسئول وجود عوامل اقلیمی و محیطی مناسب، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تخصصی کشاورزی، کارشناسان اجرایی توانمند و کشاورزان پیشرو با دانش فنی بالا در زمینه کشت گلخانه ای را از عوامل موثر در توسعه این کشت در استان عنوان و تصریح کرد: امکان تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی گلخانه‌ای خارج از فصل با کیفیت بالا، هزینه‌های کمتر و همچنین امکان سرمایه گذاری برای صادرات محصولات مختلف و ارزآوری نیز از فواید ویژه کشت گلخانه‌ای در خوزستان است.

نوروزی در پایان گفت: به منظور توسعه کشت گلخانه ای در خوزستان، سازمان جهاد کشاورزی استان، ضمن استقبال از متقاضیان توسعه طرح‌های گلخانه ای، اقدام به پرداخت تسهیلات بانکی با سود کم، صدور مجوز ساخت در سریعترین زمان ممکن، تحویل اراضی در شهرک‌ها و مجتمع‌های گلخانه‌ای در صورت وجود ظرفیت و ارائه کمک‌های فنی و تخصصی و حمایت‌های لازم به بهره برداران می‌نماید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.