در نشست خبری مطرح شد؛

تشریح برنامه‌های بنیاد فرهنگی مهدی موعود/ چله‌نشینی‌ برای ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج) بدعت است

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود، درباره اقدامات و برنامه‌های دینی این موسسه فرهنگی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام دکتر محمود متوسل مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود درباره آرمان مهدویت گفت: مهم‌ترین آرمان جامعه مهدوی، برقراری عدالت در جامعه اسلامی است. انتطار داریم مسئولان جامعه در این جهت گام بردارند. حجت الاسلام و المسلمین قرائتی موسس بنیاد فرهنگی مهدی موعود هم، دو ماه پیش در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و درباره بحث مهدویت و نماز در آنجا صحبت کردند و به تشریح برنامه‌ها پرداختند. هیچ موسسه و مجموعه مهدوی مانند بنیاد مهدی موعود به این تعداد در سراسر کشور دفتر و عامل ندارد.

وی درباره موسسه فرهنگی مهدی موعود گفت: این موسسه در سال ۷۹ تأسیس شد و مهم‌ترین اقدامات آن تربیت نیرو‌های متخصص مهدویت در قم و سایر استان‌هاست. برگزاری دوره‌های آموزشی هم از دیگر اقدامات فرهنگی ما بوده است که در این راستا سه هزار مربی از میان طلاب و فرهنگیان برای برگزاری برنامه‌های مهدویت در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مکان‌ها تربیت شد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود درباره لزوم آموزش مباحث مهدویت اظهار کرد: توسعه فرهنگ بدون توسعه آموزش امکان پذیر نیست؛ ما معتقدیم مباحث مهدوی را باید از سرچشمه فراگرفت، در غیر این صورت باعث انحراف افراد در این حوزه می‌شود. سرچشمه نیز مراجع دینی هستند که به عنوان نایب امام زمان (ع) شناخته می شوند. مبارزه با افکار انحرافی یکی از مهم‌ترین اقدامات بنیاد و موسسه فرهنگی مهدی موعود بوده است.

وی تصریح کرد: در دهه ۷۰، هر روز ادعای ملاقات با امام زمان را می‌خواندیم یا می‌شنیدیم؛ افرادی ادعا می‌کردند امام زمان (عج) را در خواب دیده و ایشان توصیه‌هایی خاص به آنها کرده اند. برخی حتی خود را از نوادگان حضرت و یا به عنوان همسر امام زمان معرفی و از علاقه مردم به امام زمان (عج) سوء استفاده می‌کردند.

حجت‌الاسلام متوسل در ادامه گفت: به دلیل جلوگیری از این انحرافات، هر سال در دو مناسبت مهدوی (نهم ربیع الاول و ایام نیمه شعبان) اجتماعات مختلفی با حضور اساتید و مردم داشتیم؛ ولی حدود یک سال است که به دلیل کرونا امکان برگزاری این اجتماعات وجود ندارد. امسال برنامه‌های ما به صورت مجازی شکل گرفته است و امروز مدرسه مجازی مهدویت از طریق سایت mahdaviat.ir برگزار می‌شود. فعالیت مدرسه مجازی مهدویت فعلاً بازه زمانی خاصی ندارد. افراد هر زمان که مایل بودند از طریق سایت می‌توانند در دوره‌های ما حضور پیدا کنند. توصیه من به افراد این است که برای مطالعه سراغ کسانی بروند که به گفته‌های آنان اطمینان دارند؛ دیده شده  برخی می‌گویند برای ظهور امام زمان (عج) چلّه بگیریم که اشتباه است. البته من با گفتن ذکر و توسل مخالف نیستم؛ ولی ظهور حضرت با چله نشینی صورت نمی‌گیرد و این چله نشینی‌ها برای ظهور حضرت صاحب الزمان بدعت است.

وی درباره اقدامات این موسسه برای نشر فرهنگ مهدوی گفت: از جمله اقدامات بنیاد فرهنگی موسسه مهدی موعود می‌توان به افتتاح مدرسه مجازی مهدویت، برگزاری پویش جشن تکلیف خانگی برای دختران ۹ ساله، برگزاری مسابقه کتابخوانی در راستای تعمیق بیشتر درباره ظهور حضرت حجت با محوریت کتاب «نهم ربیع» اشاره کرد. در سال‌های پیش، مراسمی تحت عنوان «عیدالزهرا» برگزار می‌شد که یکسری رفتار‌ها و مطالب در آن جشن خلاف وحدت شیعه و مذاهب دیگر بود. برای همین در کتاب نهم ربیع الاول به چرایی بزرگداشت این روز اشاره شده است. از امروز تا میلاد امام حسن عسکری در ۴ آذر این مسابقه کتابخوانی برگزار می‌شود. در شهر اصفهان هم مراسم رونمایی از پرده نقاشی نگارگری شده زیبا را با عنوان " قدرت اسلام" را خواهیم داشت. این پرده ابزار کمک آموزشی برای نوجوانان است. در گذشته ما با محوریت واقعه عاشورا بحث پرده خوانی و تعزیه را داشتیم؛ امسال نیز بر اساس روایات، قبل و بعد از ظهور امام زمان را در پرده "قدرت اسلام" نشان می‌دهیم. عنوان " قدرت اسلام " از سخن امام خمینی (ره) با عنوان " انتظار فرج، انتطار قدرت است. " گرفته شده است.

متوسل تاکید کرد: آنچه گفته شد عنوان برخی برنامه‌های مستقیم بنیاد فرهنگی مهدی موعود است. سایر برنامه‌های متنوع ما در دیگر استان‌ها با هماهنگی سایر دستگاه‌ها برگزار می‌شود. مثلاً در استان مرکزی مسابقات شعر برگزار می‌شود. در سیستان و بلوچستان هم سال گذشته همایشی با حضور علمای شیعه و سنی برگزار شد. یکی از محور‌های وحدت شیعه و سنی، مسئله مهدویت است. بنیاد مهدویت، هیچ کس را رقیب خود نمی‌داند و همه شیعیان حق دارند با هماهنگی و نظارت و هدایت بزرگان دینی به اجرای برنامه در این زمینه اقدام کنند و جلوگیری از کار‌های مردمی درست نیست؛ مانند مراسم امام حسین که نمی‌توان آن را محدود و محصور کرد، ولی قصد ما از نظارت روی برنامه‌های امام زمانی جلوگیری از شبهات و بدعت‌ها است. موسسه مهدی موعود با موسسات دیگر مانند موسسه مصاف رائفی پور همکاری کرده است؛ از دو سال پیش پس از تعامل ایجاد شده بین ما و این موسسه، آموزش درست و دقیق با تأمین اساتید متخصص حوزه مهدویت پیگیری شد. برگزاری برنامه با موسسه مصاف و سخنران بر عهده ما بوده است.

او در پایان گفت: از اقدامات دیگر موسسه فرهنگی مهدی موعود در گذشته، تقویت کانون‌های مهدوی و دانشجویی بوده که در تعامل با وزارت بهداشت و وزارت علوم و با پشتیبانی بنیاد استان‌ها در شرایط عادی و قبل از کرونا بوده است. مجموعه فرهنگی آموزشی «یاوران مهدی» جنب مسجد امام زمان (عج) در جمکران برای برپایی اردو‌های دانشجویی انتخاب شده که هزار نفر را با کم‌ترین هزینه در شرایط عادی اسکان می‌داد.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: مهدویت ، مهدی موعود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار