معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

مسمومیت در مردان چهار برابر زنان است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در طی سال‌های اخیر همه ساله بین شش تا هفت هزار نفر از هموطنانمان در اثر بروز انواع مسمومیت جان باخته اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رضا محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در طی سال‌های اخیر همه ساله بین شش تا هفت هزار نفر از هموطنانمان در اثر بروز انواع مسمومیت جان باخته اند.

او افزود: یکی از شایع‌ترین علل مسمومیت ها، مسمومیت ناشی از منوکسید کربن است.


بیشتر بخوانید


محمدی اضافه کرد: در سال‌های اخیر مسمومیت ناشی از منوکسید کربن عامل ۱۳ درصد از مرگ‌های ناشی از مسمومیت بوده است و با توجه به آغاز فصل سرما، باید به این نکته توجه بیشتری نمود.

او ادامه داد: مسمومیت ناشی از منوکسید کربن به دلیل استفاده نادرست از وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج، در کشور ما بسیار شایع است.

محمدی گفت: این درحالی است که با رعایت نکات بسیار ساده در شروع فصل سرما می‌توانیم خانواده و عزیزانمان را از بروز این مسمومیت محافظت نماییم.

او افزود: به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور متاسفانه منوکسید کربن در سال ۱۳۹۸ منجر به مرگ ۷۸۴ نفر از هموطنانمان شده است.

محمدی، مسمومیت ناشی از سو مصرف مواد (مخدر، محرک و الکل)، مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی و حشره کش‌ها و قرص برنج و مرگ ناشی از مسمومیت دارویی را از دیگر مسمومیت‌های شایع برشمرد.

او در خصوص شیوع مسمومیت در مردان و زنان اظهار داشت: در کشور ما مرگ و میر ناشی از مسمومیت در مردان بسیار بیشتر از زنان است.

محمدی ادامه داد: به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، متاسفانه نزدیک به ۸۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و نزدیک به ۲۰ درصد آن در زنان رخ می‌دهد، در نتیجه مرگ ناشی از مسمومیت در مردان چهار برابر زنان است و عمدتاً مسمومیت‌های مردان با مواد خطرناکتر رخ داده است.

او با بیان اینکه خطرناک‌ترین گروه سنی به لحاظ مسمومیت مربوط به کودکان زیر پنج سال است گفت: مسمومیت خصوصاً با مواد شیمیایی و نفت در کودکان می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه، اغلب موارد مسمومیت در منزل بروز می‌نماید، بر لزوم اهمیت ایمن سازی منازل تاکید نمود.
او افزود: یکم تا هفتم آبان ماه به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری و امسال با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، شعار محوری «پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا» برای این هفته انتخاب شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار