روسیه: موضع واشنگتن درباره تمدید توافق «استارت نو» ناامید کننده است

معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که سیگنال‌های دریافتی از آمریکا درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک امضا شده بین دو کشور ناامید کننده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی ریابکوف» موضع واشنگتن درباره تمدید پیمان استارت نو را ناامید کننده توصیف کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه امروز سه‌‌شنبه گفت: ما در حال مذاکره مستمر با آمریکا در مورد تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک هستیم، اما نشانه‌هایی که از آنجا می‌آید ما را ناامید می‌کند.

ریابکوف چند روز پیش نیز گفته بود کاملا روشن است که آمریکا با وجود صدور بیانیه‌های جسورانه، تمایلی برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی (پیمان استارت نو) ندارد.

ریابکوف افزود: «برای توافق بر سر تمدید استارت نو آماده هستیم به شرطی که آمریکایی‌ها شروطی را پیش نکشند و چیز‌هایی را به ما تحمیل نکنند. این چیزی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد. من تصور می‌کنم که آن‌ها علی‌رغم گفته‌های مقامات واشنگتن، تمایل ندارند پیمان استارت نو را تمدید کنند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان روسیه و آمریکا می‌توانند درباره توانمندی راهبردی نشست رو در رو داشته باشند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ لزومی برای چنین نشستی وجود ندارد. البته اگر واشنگتن برنامه‌ای را که وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ۲۰ اکتبر خود ترسیم کرده، بپذیرد و از تغییر دادن آن به نفع خود خودداری کند، به محض این که مطلع شوم که آمریکا خواستار چنین نشستی است، قول می‌دهم که به خانه نخواهم رفت و یک بلیط هواپیما می‌خرم و به همان جایی که به من گفته شود، خواهم رفت تا یک توافقنامه را نهایی کنم.

روز دوشنبه نیز، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفته بود که مسکو از واشنگتن می‌خواهد تلاش برای معامله در راستای دریافت امتیاز در روز‌های آخر پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک، که به آن "استارت -۳" نیز می‌گویند را کنار بگذارد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز بر آمادگی کشورش برای شرکت در یک بحث سازنده و عادلانه با آمریکا در مورد همه موضوعات، از جمله امنیت استراتژیک و امنیت اطلاعات تاکید کرده بود.

پوتین پیشنهاد کرد که پیمان کنونی START-۳ بدون هیچ شرطی برای مدت یک سال تمدید شود. وی همچنین به سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دستور داد موضع روسیه در مورد این پیمان را تنظیم کرده، آن را به آمریکا ارائه دهد و در آینده بسیار نزدیک پاسخ روشنی از آن‌ها دریافت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار