کارگران بیشتر از هر قشر دیگری در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند

یک فعال کارگری معتقد است، کارگران بیشتر از هر قشر دیگری در جامعه در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند و دریافتی آن‌ها اجازه تامین تجهیزات حفاظتی کافی را به آن‌ها نمی‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ جواد اکبری فعال کارگری درباره سلامتی کارگران در شرایطی که با وضعیت حاد شیوع بیماری کرونا مواجهیم ابراز نگرانی کرد و گفت : متاسفانه کارگران امکان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را آنطور که باید، ندارند.

او گفت : شرایط کاری کارگران بگونه‌ای نیست که بتوانند مانند کارمندان دورکاری کنند و یا ۵۰ درصد نفرات در محیط کار حاضر باشند.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه با بیان اینکه گاهی کارفرمایان نیز تعطیلی کار را از کارگران قبول نمی‌کنند و از این نظر تحت فشار هستند، افزود: از سوی دیگر کارگرانی داریم که روزمزد هستند و اگر سر کار نروند، زندگیشان نمی‌چرخد.

اکبری ادامه داد: معضل دیگر آنجا است که بسیاری از کارگران به دلیل دریافتی پایینی که دارند نمی‌توانند تجهیزات حفاظتی کافی مانند ماسک و... را برای خود و اعضای خانواده‌شان فراهم کنند، زیرا در اینصورت باید سهم زیادی از دریافتی خود را در این شرایط سخت اقتصادی به این موضوع اختصاص دهند که شدنی نیست.

او افزود: البته برخی از کارخانجات تجهیزاتی را در اختیار نیروی کار خود قرار می‌دهند، اما خود واحد‌های تولیدی نیز اکنون با شرایط دشواری مواجهند و نمی‌توانند زیاد هزینه کنند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه در برخی موارد کارگران در محیط سربسته و نزدیک به هم مشغول کار هستند، گفت: با این شرایط اگر یک کارگر درگیر کرونا شود، بسیاری از همکاران خود را نیز درگیر بیماری خواهد کرد و در آن صورت باید منتظر بروز فاجعه‌ای بزرگ بین کارگران باشیم.

اکبری با بیان اینکه مشابه این مشکلات با شدت بیشتر برای بازنشستگان نیز وجود دارد، افزود: بسیاری از مراکز و بیمارستان‌های تامین اجتماعی امروز بخشی از ظرفیت خود را به بیماران کرونا اختصاص داده اند و امکان پذیرش سایر بیماران برای آن‌ها محدود است.

عضو هیات رئیسه کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور ادامه داد: بازنشستگان کارگری به دلیل شرایط سنی و سختی کاری که در طول مدت فعالیت خود داشته اند، اکنون بسیار ضعیف هستند و به خدمات پزشکی متعدد نیاز دارند، اما مراجعه به مراکز درمانی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و از همین رو بسیاری از آن‌ها به ماندن در خانه و خوددرمانی روی آورده‌اند.

او گفت: متاسفانه آمار فوتی بین بازنشستگان کارگری که درگیر کرونا می‌شوند نیز قابل توجه است، زیرا هم سن بالایی دارند و هم برخی از آن‌ها دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

اکبری خواستار توجه ویژه دولت به کارگران و بازنشستگان کارگری در این شرایط حاد شد و افزود: تقاضا داریم مشابه موازین و دستورالعمل‌های بهداشتی که برای کارمندان هست، برای کارگران نیز لازم الاجرا باشد و یا حداقل امکانات و تجهیزات بهداشتی برای آن‌ها فراهم شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار