گزارش میدانی از آموزش به سبک شاد؛

روایتی متفاوت از خانواده‌ هایی که یک پا معلم شده‌اند

دانش آموزانی که در قرنطینه‌ اند و خانواده‌ هایی که حالا یک پا معلم شده‌اند با آموزش‌های "شاد" که اشک شان را درآورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، آن‌ها که موبایل و تبلت ندارند یک دردسر دارند و آن‌ ها هم که دارند با هزار چالش مواجهند؛ مادری که نمی‌ داند با یک موبایل خانه به کارش برسد یا در سامانه شاد باشد و در حال آموزش فرزندش و دیگری که از زمان کوتاه آموزش روزانه الکترونیکی مدارس می‌نالد و دیگری از سر و کله زدن با کودک دبستانی کلاس اولی که فکر می‌کند باید بازی کند و الان وقت درس نیست.

گلایه مادری که کار هر روزه اش تبدیل صوت بارگذاری شده معلم در شاد به متن برای دانش آموز خانه اش است و تلاش برای فهماندن ریاضی و فارسی به زبان بی زبانی است.

آن سو معلمانی هستند با روش‌ های گوناگون؛ یکی دوست دارد صوت بگذارد و دیکته را تند تند بخواند و ظرف ۲ ساعت ۴ زنگ را به پایان برساند و آن یکی که شب و روزش شده جواب دادن به دانش آموزان و تلاش برای ارائه آموزش‌ های مجازی با صوت و تصویر و جبران امکان نداشتن آموزش‌ های حضوری و رسم و رسوم گذشته اش در کلاس درس را کند.

آنچه می‌ماند سردرگمی مادرانی است که در ایام کرونا شده‌اند؛ معلم، مادر، رعایت کننده دستورالعمل های بهداشتی در خانه و مسئول هزار و یک کار نگفته و معلمانی که نمی‌  دانند به ساز مادران باشند و یا نابسامانی‌ های"شاد" تازه متولد شده در ایران را به جور بکشند.

تطبیق با برنامه‌های شاد برای مادران شاغل بسیار سخت است

زنگویی، یکی از مادران شاغل که دانش آموز ابتدایی در خانه دارد،  گفت: تطبیق با برنامه‌ های شاد برای مادران شاغل بسیار سخت است، چراکه نمی‌ توانند زمان بودن خود را در خانه با زمان برنامه آموزشی فرزندشان هماهنگ کنند.

او افزود: از سویی دیگر داشتن و وجود یک گوشی مخصوص شاد برای هر فرزند الزامی است و این امر نیز برای بسیاری از والدین سخت و هزینه‌ بر است.

این مادر بیان کرد: آموزش مجازی برای کودکان ابتدایی بسیار سخت است چراکه نمی‌توان آن حجم از مطالب را برای یک کودک ابتدایی از طریق فضای مجازی انتقال داد.

مادران نمی‌دانند چگونه به فرزندان خود آموزش دهند

یکی دیگر از مادران که کودکش در کلاس اول ابتدایی تحصیل می‌ کند اظهار کرد: مادران مستاصل شده‌اند و نمی‌ دانند چگونه به فرزندان خود آموزش دهند، برنامه‌ های آموزشی شاد بسیار کوتاه است و در آن زمان کوتاه تقریبا مطلبی عاید کودکان نمی‌ شود و بیشتر کار را باید والدین انجام دهند.

او ادامه داد: به عنوان مادر گلایه دارم که من همواره باید دنبال معلم فرزندم باشم و معلم هیچ‌گاه پیش قدم برای ارائه وضعیت تحصیلی فرزندم نمی‌ شود و شاید آن چنان که باید و به اندازه آموزش مجازی دغدغه ندارد.

او معتقد است زیرساخت‌ های آموزش مجازی به اندازه چند ماهی که اکنون از آغاز این روش آموزش می‌گذرد، به درستی اصلاح نشده و انگار جایی به اندازه آموزش حضوری پیدا نکرده و برای معلمان به درستی تبیین نشده است.

این مادر تصریح کرد: آموزش مجازی اکنون به گونه‌ ای مطرح شده که انگار تنها مادران باید بار اصلی را به دوش بکشند و این برای مادری که در حوزه آموزش هیچ تجربه‌ ای ندارد، بسیار سخت و دردسرساز است.

تشریح چالش ها از نگاه یک مدیر آموزش و پرورش

یکی از مدیران مدرسه در بیرجند نیز معتقد است شیوه ارزشیابی کیفی دانش‌ آموزان در مقطع ابتدایی لزوماً نیازمند تعامل معلم و دانش‌ آموز است که لازمه آن آموزش حضوری است. درست است که آموزش حضوری پایه‌ های آموزش را مستحکم‌ تر می‌کند، اما نباید از یاد برد که در شرایط فعلی باید بین سلامت و کیفیت صد درصدی آموزش یکی را انتخاب کرد.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه چالش اصلی دست اندرکاران نظام‌های آموزش الکترونیکی، فراهم کردن محیط‌ های یادگیری قدرتمند برای دانش‌ آموزان است، تصریح کرد: برای بالا بردن کیفیت در نظام‌ های آموزش از دور، افزایش ارتباط دانش‌ آموزان و معلمان، ارائه بازخورد فوری، تاکید بر زمان انجام کار، تفهیم انتظارات دوره آموزشی و احترام به سبک‌ ها و استعداد‌ های مختلف یادگیری ضرورت دارد.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که ابتدا به صورت کامل زیر ساخت‌های لازم فراهم شود. از جمله پایداری اینترنت و آموزش معلمان جهت آمادگی که در این صورت این شیوه از تدریس ظرفیت بسیار بالایی خواهد داشت.

این مدیر مدرسه بیان کرد: از مزایای این روش آموزش می‌توان به نبود محدودیت زمانی و استفاده هم زمان از جذابیت‌ های صوتی و تصویری برای آموزش، نام برد که ابتدا باید آموزش‌ های لازم در این خصوص ابتدا به معلمان داده شود تا بتوانند از تمام این جذابیت‌ ها بهره ببرند تا آموزش کیفیت بالاتری یابد.

آموزش و پرورش غیرحضوری نیازمند نظارت دقیق و همه جانبه است

واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: آموزش و پرورش غیرحضوری نیازمند نظارت دقیق و همه جانبه است و امروز شبکه شاد بزرگ‌ ترین، امن ترین، معتبرترین و بهترین رسانه تعاملی در بستر سند تحول بنیادین است.

او بیان کرد: در پدیده شیوع ویروس کرونا، با تبدیل تهدید به فرصت از سوی برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت اتفاقات خوبی رقم خورد که محصول آن ایجاد یک شبکه اختصاصی کارآمد برای استمرار تمامی فعالیت‌ها و خدامات آموزشی و پرورشی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه طراحی و تولید یک نرم‌ افزار بومی، در مدت زمان بسیار کوتاه یک کار ارزشمند و متمایز است، تصریح کرد: از آنجایی که ما مسئول تربیت و آموزش فرزندان مردم استان هستیم، تمام امکانات و زیرساخت‌های موجود استان را با کمک سایر دستگاه‌ها بسیج کرده و در اختیار دانش‌آموزان و معلمین قرار داده شد تا مقوله آموزش و پرورش تعطیل نشود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به قابل کنترل بودن تمام محتوا‌های عرضه شده در شبکه شاد، عنوان کرد: متخصصین فناوری اطلاعات آموزش و پرورش سراسر کشور شبانه روزی در تلاشند تا اشکالات این شبکه رفع شده و به یک نرم‌ افزار قدرتمند آموزشی و پرورشی تبدیل شود.

واقعی، نظام آموزشی در خراسان جنوبی را در حال گذر از روش‌ها سنتی به شیوه استفاده از فناوری‌های نوین دانست و افزود: با توجه به تغییر ساختار آموزشی استان، در مواجهه با این شرایط بحرانی با استفاده از خلاقیت، ابتکارات و نوآوری‌های پرسنل، عملکرد کاملاً متفاوتی وجود داشته که شرایط را با شکلی کارآمد به پیش برده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.