گنبدخانه امامزاده زیدالکبیر ابهر مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: گنبدخانه امامزاده زیدالکبیر ابهر توسط کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان بابیان اینکه امامزاده زیدالکبیر ابهر از نظر سبک معماری در این منطقه بی نظیر است، گفت: گنبد این بنا دوپوش و از نوع رک می‌باشد که با گلویی مخروطی و بلند خود تداعی برج‌های آرامگاهی است، سبک خاصی که در سده‌های سوم و چهارم هجری قمری وارد عرصه معماری ایران شد، از جمله ویژگی‌های این گنبد سطوح خارجی آن است که دارای پوشش کاشی فیروزه‌ای مزین به طرح‌های هندسی و کاربندی رنگی زیبای آن بر سطح گچی در نمای داخلی می‌باشد.

او افزود: تیزی گنبدخانه امامزاده زیدالکبیر ابهر از نیمه شکسته بود و بخش شکسته جداشده و امکان سقوط و درپی آن خطرات جانی را برای گردشگران و مردم بومی آن منطقه به‌دنبال داشت که با بررسی فنی گوی شکسته برداشته شد و همزمان با زیرسازی و ملات ریزی، گوی شکسته در جای اولیه بارگذاری و تثبیت شد.

ارجمند ادامه داد: باتوجه به اینکه قسمت زیرین گوی از هم پاشیده بود با ظرافت گوی مرمت و تثبیت شد.

امامزاده زیدالکبیر ابهر از زیارتگاه‌های معتبر و معروف اهالی ابهر و حومه آرامگاه شاهزاده زیدالکبیر است که در شرق شهر و در انتهای خیابان استاد مطهری ابهر واقع شده است.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.