بهره برداری از گلخانه کوچک مقیاس در روستای قلعه ممکا

مدیر جهاد کشاورزی کیار، احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس را راه حلی مناسب برای اصلاح الگوی کشت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سعید داودی نیا مدیر جهاد کشاورزی کیار از بهره برداری از اولین گلخانه کوچک مقیاس در روستای قلعه ممکا خبر داد و گفت: نیاز به سرمایه گذاری با حجم اندک و اعطای تسهیلات کم بهره در احداث گلخانه کوچک مقیاس می‌تواند در زمینه اشتغالزایی روستاییان سهم بسزایی داشته باشد.

او افزود: گلخانه‌های کوچک مقیاس، ضمن اصلاح الگوی کشت، فرصتی مناسب برای اشتغالزایی در روستا‌ها و زمینه خوبی برای تولید محصولات گلخانه‌ای مختلف است.


بیشتر بخوانید


داودی نیا اضافه کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توزیع اطلاعیه‌های ترویجی، آموزش چهره به چهره، ثبت نام در سامانه مربوطه، انجام بازدید‌های کارشناسی و تکمیل فرم‌های بازدید، ارسال پرونده به سازمان جهاد کشاورزی استان، صدور مجوز و معرفی جهت اخذ تسهیلات جزء اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.

او ادامه داد: گلخانه‌های کوچک مقیاس امکان افزایش تولید و کیفیت محصولات و درآمدزایی بیشتر را فراهم می‌کند و می‌توان از فضای حداقلی امکان برداشت حداکثر محصول را ممکن ساخت.

داودی نیا با اشاره به اینکه با توجه به مزایای احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس، تقاضا برای راه اندازی چنین گلخانه‌هایی در شهرستان افزایش یافته است گفت: این امر با استقبال خوبی مواجه شده است و برای صدور مجوز گلخانه کوچک مقیاس باید امکان احداث در حوزه منطقه سکونت متقاضیان مقدور باشد.

او با بیان اینکه سرمایه گذاری با حجم اندک و احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس می‌تواند در زمینه اشتغالزایی سهم بسزایی داشته باشد افزود: احداث گلخانه کوچک مقیاس راه حلی برای برون رفت از بحران خشکسالی است، صرفه جویی بسیار بالای آب در این نوع گلخانه‌ها از مهم‌ترین علل توجه به این بخش در کشاورزی است.

داودی نیا اضافه کرد: این مدیریت با هدف عملیاتی کردن سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس، افزایش سطح زیر کشت و تولید محصولات سبزی و صیفی در تمام فصول این طرح را اجرا کرده است که در این مورد ۳۲ پرونده از روستا‌های مختلف شهرستان مجوز لازم را دریافت شده است و جهت احداث و به بهره برداری رساندن این گلخانه‌ها در انتظار دریافت تسهیلات هستند.

او در پایان به برخی مشکلات احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به نوسانات قیمت در بازار و افزایش قیمت تجهیزات گلخانه‌ها تسهیلات اعطایی بنیاد برکت کفاف نیاز متقاضیان که عمدتا از قشر ضعیف و بیکار روستاییان هستند را نمی‌دهد و ضروری است تسهیلات مناسب تکمیلی در این خصوص تعریف شود و حمایت‌های لازم درخصوص تامین نهاده‌ها از جمله سموم و کود صورت گیرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار