اجرای طرح آبیاری به روش مینی بابلر در ۳۳ هکتار از باغات سربیشه

طرح آبیاری تحت فشار به روش مینی بابلر در ۳۳ هکتار از باغات سربیشه اجرا شد.

جوادی بایگی مدیر جهادکشاورزی سربیشه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت : طرح آبیاری تحت فشار به صورت مینی بابلردر سطح ۳۳ هکتار از باغات واقع در چاه احمدی وشرکادشت درح اجرایی شد.

او افزود : این طرح باهزینه دولتی به مبلغ ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار ریال و با مشارکت خود بهره بردار توسط مدیریت جهادکشاورزی سربیشه به اجرا وبهره برداری رسید.

جوادی بایگی در ادمه گفت: بااجرای این طرح  ۱۴۵هزار و ۲۰۰ متر مکعب آب سالانه درآبخوان ذخیره سازی می شود.


بیشتر بخوانید

 اختصاص ۴۷ میلیارد تومان اعتبار ملی برای آبیاری نوین در خراسان جنوبی


مدیر جهادکشاورزی سربیشه گفت: از مزایای اجرای طرح می‌توان به  افزایش راندمان انتقال آب وتوزیع آب ، استفاده همزمان از کود وسم به همراه آب آبیاری ، کاهش علف هرز رویشی درسطح باغ؛ کاهش هزینه‌های دستمزد کارگرونهایت افزایش کمیت وکیفیت محصول تولیدی اشاره نمود.

بابلر یا آبفشان نوعی گسیلنده آبیاری قطره‌ای است که بر روی یک پایه در کنار درخت یا بوته گیاه نصب می‌شود و آب را به صورت چتری مانند و به قطر حدود ۶۰ سانتیمتر پخش می‌نماید. معمولاً نیاز آبی یک درخت با استفاده از یک آبفشان  به خوبی تأمین می‌شود.

آبدهی نسبتاً بالای بابلر (دبی خروجی از ۳۰ تا ۴۰۰ لیتر در ساعت) باعث شده است تا از این وسیله در تبدیل آبیاری سطحی نخلستان‌ها و باغات قدیمی به آبیاری قطره‌ای استفاده شود. 

شهر سربیشه به مرکزیت شهرستان سربیشه با هشت هزار و ۲۵۱ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۶۶ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.