تعلل ۱۰ ساله وزارت نیرو برای بهره برداری از سد شهید مدنی تبریز

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: بعد از گذشت سالها از افتتاح و صرف اعتبارات کلان هیچ توجیهی برای عدم آبگیری سد شهید مدنی تبریز، قابل قبول نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی اظهار کرد: با جدیت پیگیر پروژه سد شهید مدنی تبریز هستیم و آخرین گزارشی که دریافت کردیم، نشان می‌دهد تملک برخی از اراضی سد هنوز صورت نگرفته و در نتیجه آبگیری به تأخیر افتاده است  و حالا قیمت اراضی بسیار افزایش یافته و چند برابر شده است.

میرتاج الدینی تاکید کرد: ضروری است، تملک اراضی انجام و آبگیری تمام شود تا اجرای طرح‌های گردشگری بعد از آبگیری سد نیز میسر شود.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: بعد از آبگیری سد چند جزیره طبیعی در منطقه به وجود می‎آید و بخش خصوصی می‌تواند از فرصت گردشگری ایجاد شده در اطراف سد، جزیره‌ها و حاشیه عینالی برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

او با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای طرح مناسبی در این ارتباط دارد، افزود: ما پیگیر هستیم که هر چه زودتر تملک اراضی مخزن انجام و سد آبگیری شود.

میرتاج الدینی یادآور شد: واقعا بعد از گذشت این همه سال از افتتاح و صرف اعتبارات کلان هیچ توجیهی برای عدم آبگیری سد شهید مدنی تبریز، قابل قبول نیست و این پروژه مهم هرچه سریع‌تر باید تکمیل شود.

او بر لزوم تامین اعتبار مورد نیاز تملک اراضی مخزن سد از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید و اضافه کرد: این سد باید خیلی زودتر از این‌ها تکمیل می‌شد؛ به‌ هر حال ما پیگیر هستیم تا اعتبار مورد نیاز این سد در اعتبارات سدهای استان لحاظ شود و مکاتبات لازم را نیز انجام داده‌ایم.

چهارم تیرماه سال ۱۳۹۰ سد شهید مدنی تبریز پشت ارتفاعات شمال تبریز موسوم به عینالی واقع شده با حضور معاون اول رئیس ‌جمهور وقت افتتاح شد.

نوع این سد سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و طول تاج ۲۷۷.۳۵ متر، ارتفاع سد از بستر رودخانه ۴۷ متر و عرض تاج آن هفت متر است. این سد در پنج کیلومتری شمال‌شرقی تبریز (جاده تبریز ـ اهر) قرار گرفته است.

قرار بود با بهره‌برداری کامل از این سد، ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه دشت تبریز زیر پوشش آبیاری قرار گیرد.

دولت در سومین مصوبه خود در رابطه با دریاچه ارومیه، توقف همه طرح‌های سدسازی به استثنای سد شهیدمدنی تبریز را به ‌منظور ذخیره و رهاسازی آب منحصراً برای دریاچه ارومیه تصویب کرد و بدین ترتیب رویکرد این سد از کشاورزی به تامین آب دریاچه ارومیه تغییر یافت.

در مقطعی، مشکلاتی مثل تملک ملک مخزن سد، آبگیری آن را به تعویق انداخت و در مقطع کنونی نیز عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای رفع نواقص باز هم آبگیری سد را در هاله ‌ای از ابهام فرو برده است.

رودخانه آجی‌چای از دامنه‌های جنوبی سبلان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از طی ۲۲۰کیلومتر و عبور از دره ونیار در شمال شهر تبریز و پس از پیوستن آبهای سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسیع تبریز وارد می‌گردد. رودخانه آجی‌چای بعد از مشروب نمودن دشت تبریز به دریاچه ارومیه به فاصله ۹۰ کیلومتری غرب تبریز می‌ریزد.

با اتمام عملیات و آبگیری مخزن سد شهید مدنی علاوه بر اینکه در فصول مناسب آب ذخیره شده به‌ منظور احیاء دریاچه ارومیه آزادسازی خواهد شد، دریاچه پشت سد نیز به یکی از قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری اطراف کلان‌شهر تبریز تبدیل خواهد شد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این زمینه مشارکت بیشتری کرده و از این طریق به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ایجاد فضای مفرح برای مردم آذربایجان کمک کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.