معاون کل وزیر بهداشت خبر داد:

هزینه شش و نیم میلیاری برای بیماران کرونایی/ تلاش برای انجام ۱۰۰ هزار تست روزانه

ایرج حریرچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره آخرین اخبار محدودیت‌ها و هزینه شش و نیم میلیاری وزارت توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت امشب۸ آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار از محدودیت‌ها و برنامه‌های مقابله با کرونا پرداخت.

حریرچی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق دارو‌هایی که برای کرونا مطرح شده هیچ کدام اثر قابل توجهی ندارند گفت: دارو‌های بیشتری برای بیماران تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه در فروردین ماه ۷۸ میلیون و پس از آن ۳۴ میلیون نفر غافلگیری شدند افزود: از بسیج بسیار قدردانی می‌کنیم که همکاری خوبی در این مدت با ما داشتند، همچنین با همکاری وزارت ارتباطات و سایر نهاد‌ها افراد را غربالگری خواهیم کرد، لذا افراد در معرض خطر را تست خواهیم کرد، روزانه ۲۵ هزار تست را انجام می‌دادیم که شش و نیم میلیارد تومان هزینه در بر دارد، ما می‌خواهیم روزانه ۱۰۰ هزار تست را انجام دهیم.

معاون کل وزیر بهداشت تصریح کرد: جوانان بسیجی سرمایه اصلی ما در این کار خواهند بود، نیرو‌های بهداشتی تاکنون شاهکار آفریدند و حماسه ایجاد کردند این گروه به کمک آن‌ها خواهند آمد، در غربالگری‌ها، شناسایی‌ها و کمک رسانی به خانواده‌ای که در قرنطینه است نیرو‌های بسیجی کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: به ۵۵ هزار پایگاه بسیج دستور داده شد که بسیجیان اقدامات خوبی را انجام دهند، سه و نیم میلیون نفر در معرض آسیب هستند، حتی اگر در مجاورت بیماری قرار نگرفته باشند نباید بگذاریم که در جامعه حاضر شوند، ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفر از آن‌ها سالمندان مجرد هستند که همسرانشان فوت کرده اند، لذا این‌ها را باید ایزوله معکوس کنیم.

حریرچی با اشاره به قابلیت نرم افزار ردیابی بیماران گفت: از یکی دو هفته دیگر حتی بیماران نمی‌توانند سوار اتوبوس و مترو شوند، لذا در مراکز تجمع مبتلایان شناسایی می‌شوند.

او ادامه داد: تجمع بالای ۱۵ نفر به هیچ وجه نباید شکل بگیرد، حتی در جلسات اداری هم نباید تجمع صورت گیرد، برای تعطیلات و سفر‌ها تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد، ۱۸ هزار بستری شده در هفته گذشته داشتیم که کرونا مثبت بودند لذا تا زمانی که بستری‌ها سیر صعودی دارد موارد مرگ هم نیز صعودی خواهد بود.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۵۰ درصد کسانی که در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند فوت می‌کنند گفت: همچنین ۱۰ الی ۱۸ درصد کسانی که در بیمارستان بستری می‌شوند متاسفانه فوت می‌کنند، در روز‌های عادی تعداد اعلامی مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا تست بیشتری صورت خواهد گرفت، مهم‌ترین شاخص کنترل بیماری مرگ روزانه است.

حریرچی با اشاره به اینکه باید تعداد موارد بستری پایین بیاید تا تعدادفوتی‌ها هم نیز کاهش پیدا کند اظهار کرد: روند بروز و مرگ و میر استان سمنان به رتبه اول کشور رسیده است، در هفته اخیر به شدت روند بستری و فوت در این استان افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه روند بستری و موارد فوت در استان ایلام صعودی است و فاصله زیادی از متوسط کشوری دارد افزود: میزان بستری و فوت در استان کردستان افزایش یافته و روند بستری با شیبی تند رو به رو است، بنابراین بستری‌های شدیدی که الان داریم منجر به فوت‌های بیشتر خواهد شد.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: مسئله قابل توجه در یزد دورهمی‌ها و عدم استفاده از ماسک بوده است البته در هفته اخیر در یزد سیر بیماری نزولی شده است، روند بیماری در استان کرمانشاه و آذربایجان شرقی هم از متوسط کشوری بالاتر رفته است.

حریرچی اضافه کرد: به ازای یک میلیون نفر نیز در هفته گذشته ۳۶ نفر فوت کرده اند، البته در روز‌های آینده که تعداد آزمایش‌ها بیشتر می‌شود، آمار مبتلایان نیز افزایش خواهد یافت و از این موضوع دشمنان سوء استفاده نکنند و مردم بدانند مهمترین شاخص در گسترش بیماری؛ میزان مرگ روزانه است.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: در هفته گذشته به ازای هر صد هزار نفر از هموطنانمان ۲۱ نفر مبتلا شده اند که در ابتلا استان سمنان و لرستان رتبه اول و دوم را دارند لذا بیشترین تعداد مرگ و میر استانی در یک روز مربوط به آذربایجان غربی است.

حریرچی با بیان اینکه وضع استان البرز و تهران در شیوع کرونا یکسان است گفت: پیشنهاد داده ایم هر محدودیتی برای تهران تصویب می‌شود برای البرز نیز تصویب شود، میزان بستری در استان البرز شبیه میانگین کشوری است، اما تعداد فوت شدگان بیش از میانگین کشور است.

او گفت: پیش از این اعلام شده بود ویروس کووید ۱۹ فقط در تماس نزدیک منتقل می‌شود، اما اکنون مشخص شده است؛ این ویروس در ذرات زیر ۱۰۰ میکرون وجود دارد و ساعت‌ها در هوا می‌ماند.

حریرچی با اشاره به اینکه قبلا گفته می‌شد که ویروس از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود افزود: ثابت شده که قطرات بزرگتر اندازه اش از ۳۰۰ میکرون بالاتر است.

او اظهار کرد: بعد از یک ساعت اگر فردی در یک اتاق به صورت آرام صحبت کند ده برابر آلودگی بیشتر می‌شود به طوری که بعد از یک ساعت کل فضا آلوده می‌شود، اگر این فرد بخواهد با صدای بلند حرف بزند ۵۰ برابر ویروس بیشتر منتشر می‌شود.

حریرچی افزود: در خانه‌ای که ۶ نفر در آن حضور دارند و یک نفر آن‌ها مریض است، اگر با فاصله در یک اتاق بزرگ نشسته باشند،۴ ساعت پس از آن هر پنج نفر مبتلا می‌شوند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر در این اتاق همه ماسک بزنند و چهار ساعت در آن محل حضور داشته باشند فقط یک نفر از ۵ نفر به بیماری مبتلا نمی‌شود یعنی چهار نفر به بیماری مبتلا می‌شود گفت: اگر پنجره و در باز باشد و همه ماسک زده باشند یک نفر ممکن است مبتلا شود، اما نکته کلیدی این است که ما در پاییز و زمستان نگران هستیم، زیرا در و پنجره در این فصل سال به دلیل سرما بسته است و هوای اتاق تهویه مناسبی ندارد لذا بهتر است که چنین جمع ۵، ۶ نفره‌ای برگزار نشود چه برسد به اینکه بخواهند جمع‌های بیشتری در یک فضای سربسته حضور داشته باشند.

او تصریح کرد: در کلاس ۲۴ نفره که همه فاصله‌ها را رعایت کرده باشند و یک نفر مبتلا باشد، در دو ساعت نصف افرادی که ماسک ندارند مبتلا می‌شوند، اما اگر ماسک بزنند از ۲۴ نفر پنج یا شش نفر در این مدت کرونا می‌گیرند.

حریرچی با بیان اینکه امید به زندگی برای فرد ۶۰ ساله در کشور ما ۲۲ سال است و فرد ۶۰ ساله عمر زیادی نکرده است افزود: عدد مولد بیمار به شغل فرد و میزان تردد او بستگی دارد و امروز نشریه ساینس اعلام کرد اگر ۱۰ درصد جامعه‌ای به کرونا مبتلا شده باشند، بر اساس آزمایش‌ها ۸۰ درصد آن جامعه مبتلا می‌شوند.

او درباره خبری مبنی بر آزمایش دارو‌های ضد کرونا در ایران گفت: این یک شوخی تلخ و بی مزه است، زیرا ما با اصول علمی خودمان این کار‌ها را انجام می‌دهیم، یکی از دلایل مرگ بر اثر کرونا؛ این است که هر کس مبتلا می‌شود به او می‌گویند این دارو یا آن دارو را مصرف کند در صورتی که تا کنون فقط استفاده از اکسیژن و داروی دگزامتازون آن هم در یک مرحله از بیماری اثرگذار بوده است.

حریرچی بیان کرد: ۴۵ نفر در کمیته علمی ما حضور دارند که آخرت و جایگاه علمی خود را به خاطر دنیا خراب نمی‌کنند، مردم هر تخلف از مصوبات ستاد مقابله با کرونا را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: دارو‌ها باید از طریق علمی ثابت شوند نه با توصیه افراد، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد تا کنون سه داروی گیاهی کمک کننده به درمان کرونا تأیید شده است، اولویت درمان سرپایی مبتلایان به کروناست لذا باید کاری کنیم بیماران به بیمارستان نروند، اما این به معنای کم کاری بیمارستان‌ها نیست.

بیشترین میزان درگیری با کرونا شامل کدام مناطق است؟

در ادامه جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این برنامه گفت: مناطق شرقی، شمال شرقی و مرکزی تهران بیشترین میزان درگیری با کرونا را دارند.

او افزود: با تقسیم بندی بیمارستان‌ها در مناطق مختلف تهران تصمیم گرفته ایم مبتلایان را به بیمارستان‌هایی که ظرفیت بستری بیشتری دارند هدایت کنیم، لذا هر چه محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، بیماری بهتر کنترل می‌شود، پیشنهاد تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران را داده ایم.

انتقال ویروس به اعضای خانواده از طریق فرد آلوده با رعایت نکردن موارد بهداشتی 

در ادامه احسان مصطفوی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز طی ارتباط تلفنی گفت: فرد آلوده اگر رعایت نکند ۵۰ تا ۶۰ درصد ویروس را به یکی از اعضای خانواده منتقل خواهد کرد.

او افزود: توصیه می‌کنیم هر فردی که مشکوک به کرونا است قرنطینه را رعایت کند و اعضای خانواده اش نیز از ماسک استفاده کنند، مقایسه مقطعی تعداد مرگ و میر با دیگر کشورها؛ نادرست است، زیرا یک ماه است کشور ما درگیر موج جدید کرونا شده است و در روز‌های اخیر تعداد مرگ و میر ما در مقایسه با دیگر کشور‌ها بالاست، اما آن چه در ایران در یک ماهه اخیر اتفاق افتاده است در کشور‌های اروپایی تازه آغاز شده است لذا از ابتدای شروع کرونا؛ ایران در میزان مرگ و میر رتبه ۲۵ دنیا را دارد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار