باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آفند اقتصادی، شاه کلید عبور از تحریم‌ها

ما باید در جنگ اقتصادی فعلی در کنار پدافند اقتصادی، آفند اقتصادی را هم طراحی کنیم تا اتفاقات مثبتی در جامعه رخ بدهد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  روزگاری نه چندان دور، خرمشهر، هویزه، قصرشیرین، بانه و مریوان جبهه جنگی بود که ایرانیان برای حفظ خاک وطن از جان و زندگی خود گذشتند تا یک وجب از آن به دست بیگانه نیفتد. جبهه‌ای که غایتش شد دفاع مقدس آن هم به قدمت هشت سال. از آن روز‌ها سالهاست که میگذرد، اما دیگر دشمن برای جنگ ابزارش تسلیحات نظامی معمول نیست. با تغییر راهبرد خود، جنگی را از نوع اقتصادی کلید زده که پیکان هدفش معیشت یک ملت شده است.

جنگی که اسمش شد تروریسم اقتصادی؛ همان ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی توسط بازیگران فرا ملی با تحریم‌هایی که دلیل شکل گیری آن شدند. موضوعی که پیشتر سایت اسپوتنیک روسیه در این باره نوشت: امروزه ایالات متحده نه فقط کشور‌های مخالف با سیاست‌های آن را تحریم می‌کند بلکه دیگر کشور‌ها و موسسات و اشخاص که تحریم‌های آمریکا را قبول ندارند را هم تحریم می‌کند و در واقع تحریم‌ها به یک نوع سادیسم برای این کشور تبدیل شده که توسط آن اقدام به ایجاد رعب و وحشت اقتصادی در میان دیگران می‌کند.

البته لفظ جنگ اقتصادی را محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ۲۲ خرداد سال ۹۸ در گفت‌وگوی ویژه با شبکه تلویزیونی العربی این چنین بیان کرد: آمریکا وارد جنگی اقتصادی با ایران شده است.

آفند اقتصادی، شاه کلید عبور از تحریم‌ها

دوم مهرماه سال گذشته هم رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه دو سال و نیم پیش که آمریکا جنگ اقتصادی‌اش را علیه ما شروع کرد، اظهار کرد: هدف‌شان این بود که تمام راه‌های اقتصادی علیه ایران ببندند. ما از سال ۵۹ تحریم اقتصادی داشتیم، ولی جنگ اقتصادی از سال ۹۷ شروع شد. الان بحث تحریم نیست بلکه جنگ اقتصادی است.

جنگی که توانسته اثرات زیادی بر روی معیشت زندگی مردم داشته باشد به گونه‌ای که علی ربیعی سخنگوی دولت در آیین بهره برداری از یک طرح اشتغالزای روستایی بیان کرد که برخی افراد در داخل کشور به خاطر برخی مقاصد سیاسی همسو با دشمن شده اند و بر طبل ناامیدی می‌کوبند و اعلام می‌کنند که دولت از شرایط سخت زندگی مردم بی خبر است در حالی که دولت رنج و سختی مردم را در شرایط فعلی اقتصادی کاملا درک می‌کند و نسبت به آن آگاه است.

پرویز سروری فعال سیاسی اصولگرا و دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به گفته‌های رئیس جمهوری مبنی بر این که امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم معتقد است که هر جنگی طبیعتا باید طراحی پدافند و آفند داشته باشد. جنگ اقتصادی مستثناء از این امر نیست.

وی درباره موضعی که دشمن علیه ایران اتخاذ کرده بیان کرد که به‌طور طبیعی امروز دشمن از موضع تحریم و تولید محدودیت برای جمهوری اسلامی حرکت کرده و تلاش می‌کند که تمام ظرفیت‌هایش را برای تنگ کردن حلقه حمله انجام دهد، طبیعی است که در جنگ اقتصادی باید یک طراحی منضبط برای پدافند اقتصادی داشته باشیم. دشمن امروز با سلاح تحریم وارد معرکه جنگ اقتصادی شده طبیعتا ما باید پدافند منظمی را برای مقابله با این آفند دشمن داشته باشیم و این مورد می‌تواند این باشد که ما راه‌های دور زدن تحریم دشمن را بررسی و محاسبه کرده و بدانیم که تنها راه برون رفت از این وضعیت، بدور از قرار گرفتن در طراحی دشمن، تلاش برای تضعیف که موضع آفندی دشمن باشد.

آفند اقتصادی، شاه کلید عبور از تحریم‌ها

چگونه تحریم‌ها را دور بزنیم؟

به عقیده کارشناسان اقتصاد کشور به شدت در مقابل دشمن شرطی شده و نگاه به خارج و امید به دشمن مبنی بر گشایش راه برای ایران موجب شده که ما هر لحظه در دام دشمن بطور عمیق تری اسیر شویم.

سروری معتقد است که اگر ما این شرایط را ساماندهی نکنیم بی ثباتی را میبینیم و دلیلش این است که ما هنوز باور نکردیم میتوانیم نسبت به هجوم دشمن اقدامات پدافندی جدی را صورت بدهیم.

شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عملکرد دولت را در موضوع اقتصاد مقاومتی ضعیف ارزیابی کرد و افزود: اگر دولت به توان داخلی و ظرفیت‌هایی که در کشور داریم و همچنین به جوانان و نیروی انسانی توجه می‌کرد، می‌توانست در مقابل فشار‌های خارجی مقاومت کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید تحریم‌های ظالمانه را فراموش کرد، اظهار کرد که یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ملت ایران شروع شده است و آمریکا و ایادی آن در منطقه تمام توان خود را به کار گرفته است تا ایران را از نظر اقتصادی از پای در بیاورند.

آفند اقتصادی، شاه کلید عبور از تحریم‌ها

اما راهکار برای عبور از مشکلات اقتصادی چیست؟

به عقیده سروری اگر ما در کنار پدافند اقتصادی، آفند اقتصادی را هم طراحی کنیم، اتفاقات مثبتی در جامعه از جمله تقویت تولید، نگاه به داخل، باور ظرفیت‌های داخلی کشور و توجه به آن‌ها در بحث واردات شکل خواهد گرفت. این بدان معناست که همه ظرفیت‌های کشور برای رونق تولید و شکل گیری اقتصاد مقاومتی تجمیع شوند و این‌ها موضوعاتی است که دولت باید به آن‌ها توجه کند.

گزارش از سارا کیا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۱:۵۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
سازش و صلح و ارامش
چیزی که بلد نیستم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
آفرین ! آفند! آفند! خیلی خوبه! چرا تا حالا به فکرمان نرسیده بود؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
ماشالا چیزی که زیاد داریم ادم پر حرفه، کو عمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
خدابهمون رحم کنه باکلیداینجورشدیم دیگه باشاه کلیدچه بلایی سرمون میادخدامیدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
خواهشا به تولید ملی توجه کنید . یه زره از خدا بترسید؛ اون دنیا گردن همه ی کسانی که منجر به این اوضاع شده اند را میگیرم ایا حق الناس از یاد برخی مسولان رفته؟!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
تورم سر به فلک کشید تا کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
استراتژی اینجوره که مردم له بشن و مسئولین با فاسدین رانتخواران و بیکفایتها بفکر چپاول بیت المال و قدرت و جمع آوری ثروت باشن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۲۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
روش پدافندی و آفندی و ایستادگی را باید دگرگون کنیم و به تولید انبوه و ساخت ایران این کشور عزیزمان، همه، بها دهیم.ما ایرانیان در برابر بسیاری از تلخی‌های روزگار و دوران‌های گوناگون ایستادگی کردیم و این حلقه آخر را نیز باید بسازیم و تکمیل کنیم تا متنها ما بلکه نسل ما و فرزندان این سرزمین همیشه پایدار و سربلند باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
مردم از خیانت آقا زاده ها و مسیولین اشرافی گرای دلسرد
شده ان و دیگر نای آفند مافند ندارند شعار نده .اقتصاد ایران ورشکسته شده از بس خرج جنگ های نیابتی را داده ایم
الهی مرگ نصیبمان کن تا رها شویم از این همه بیداد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
انگیزه واقعی برای تقویت تولید داخل حداقل در دولت مردان فعلی وجود نداره. تا وقتی برخی مسئولین با شفافیت اقتصادی و مبارزه با ویژه خواری مخالف هستند و تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسه (قیمتش مهم نیست، فقط ثابت باشه) حتی افراد با انگیزه کار بالا هم موفق نخواهند بود. اصلاحات شدید اقتصادی لازمه. این کار یه آدم با سواد و شجاع رو لازم داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
آگاهی از رنج مردم به چه درد مردم میخوره .هنوز همه منتظر انتخابات آمریکا هستند پس این خود یعنی بی ثباتی، هنوز باور نکردید؟؟؟؟ یه 8 سال دیگه بمونید شاید باور کنید.
قبلا هم گفتن منم میگم هنر حرافی نیست عمل به علم و دانش است وگرنه همتون بیسواد تلقی میشین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه بسیاری از دوائر تولیدی یا خدماتی دولتی با سیستم مونتاژ اخت گرفته ان یعنی یه سری از قطعات و لوازم اقلام حساس از خارج بیار و اینجا سرهم کن وقتی هم که به مدیران این نهادها میگین برو خودت همین لوازم را تهیه کن و بساز هاج و واج میمانن و میگن نمیشه ،خوب بابا دوتا محقق کار بلد استخدام کن یا با یه شرکت دست اندر کار قرار داد ببند تا این لوازم را تهیه کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
ای کاش بجای انتخاب کالاهای خارجی، به کالاهای ایرانی اعتماد کنیم و به سمت کالاهای داخل بریم، بلکه این اقتصاد فعلی کشور تغیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
فقط حرف وشعار...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
ما اینکاره نیستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
تو اینکاره نیستی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
چیزی که مسلمه اینکه حتما باید شرایط تغییر کنه چون روش فعلی مقابله خیلی پر خسارت و پر تلفاته. میشه کل مشکلات فعلی کشور رو به تحریم مربوط کرد. حتی بعضی فسادهایی که وجود داره به خاطر دور زدن تحریم ها شکل گرفته. اینجور عبور کردن از مشکلات تحریم تا چند سال دیگه چیزی از کشور باقی نخواهد گذاشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
چقدر ساده ایی که فقط مشکلاتو تو تحریمه میبینی نه سو مدیریت.کمی از خواب بیدار شید بد نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
سلام. امیدوارم بتونم در جنگ اقتصادی سرباز باشم نا اینکه دور وایسم و همش غر غر بزنم.
اگر میتوانستیم داروی هر بیماری که در دنیا شایع باشه و درمان نداشته باشه پیدا کنیم ، و شرط استفاده خارجیا از اون رو اومدن به ایران بگذاریم، میتونیم هم در زمینه اشتغال ایجاد کردن و هم گردشگری کلی موفق بشیم. چون تعداد زیادی برای درمان میان.
این کار هم محال نیست، فقط باید در زمینه این چیزا بودجه بگذاریم و کلی آدم با استعداد بگذاریم تحقیقات کنند. با تلاش کردن همه چیز ممکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
یعنی مردم ایران غر میزنن؟ازینکه ناراحتن زندگیشون بهم ریخته تو مایحتاجشون موندن.بله تلاش خوبه نکنن که از گشنگی مردن.نخبه ایی بااستعدادین بفرما برید ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری چون مملکت به جوان ساده زیست و بدون وصل بودن به جناحی نیازمنده که مملکتو نجات بده نه فقط حرفای خوب و شعاری جناب.وگرنه هیچ اتفاقی نمیفته وضع همینی ک هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
احسنت نظری بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
ازهرجاکلید هست حالم به هم می خورد.
آخرین اخبار