استاندار در جلسه ستاد تنظیم بازار گیلان:

کمبودی در خصوص تأمین کالا‌های اساسی در گیلان وجود ندارد

استاندار با بیان اینکه کمبودی در خصوص کالا‌های اساسی در گیلان وجود ندارد، گفت: نظارت‌ها بر بازار، مستمر و در همه ساعات شبانه‌روز باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع، استاندار گیلان امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان که فرمانداران نیز به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند، بر نقش این ستاد در کنترل قیمت ها، تأمین کالای عمومی و مایحتاج ضروری مردم و نیز نحوه توزیع آن تأکید کرد.

او افزود: به این منظور در همین هفته، ستاد تنظیم بازار در همه شهرستان‌ها تشکیل شود و فرمانداران به صورت مستقیم بر قیمت‌گذاری و نحوه توزیع کالا نظارت کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در خصوص تأمین کالا‌های اساسی کمبودی در استان نداریم، اظهار داشت: هیچ وقفه‌ای برای تولید روغن در واحد‌های صنعتی گیلان، به‌وجود نیامده و از دستگاه‌های مسئول انتظار دارم نظارت‌ها بر بازار را به طور مستمر و در همه ساعات شبانه روز انجام دهند.

زارع ادامه داد: حفظ تولید نیز همانند تعادل قیمت‌ها برای استان مهم است و اگر تداوم تولید نباشد، گرانی‌ها نیز اتفاق می‌افتد از این‌رو باید واحد‌های تولیدی خود را فعال نگاه داریم و در جهت تأمین مواد اولیه آنها، دستگاه‌های مرتبط به صورت مستمر نظارت و پایش داشته باشند.

او کمبود کالا و یا شایعه بروز آن را موجب فشار روانی در جامعه خواند و گفت: بدیهی است در پی این نگرانی و کمبود کاذب، با پدیده مازاد تقاضا مواجه می‌شویم که نمونه آن مسئله روغن در روز‌های اخیر است.

استاندار گیلان با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در خصوص روغن نباتی در گیلان وجود ندارد، تصریح کرد: واحد‌های تولیدی استان، خود برطرف کننده این نیاز بوده و با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند.

زارع با اشاره به اینکه واحد‌های استانی قیمت روغن را نیز افزایش ندادند، تأکید کرد: سازمان صمت موجودی کالا‌ها را به طور مرتب در تمام شهرستان‌های استان پایش کنند.

او یادآور شد: در خصوص گوشت مرغ هم پس از شایعه کمبود، شاهد افزایش تقاضا برای این محصول بودیم حال با توجه به لزوم جلوگیری از هرگونه اختلال در بازار، انتظار داریم سازمان جهاد کشاورزی سهم هر تولیدکننده بزرگ را بر اساس نیاز استان اعلام و سازمان صمت نیز کنترل کند که این میزان با نرخ مصوب توزیع شود.

استاندار گیلان اعلام کرد: فروش مرغ زنده و لاشه بدون مجوز از استان، همچنان ممنوع است و درصورت لزوم انجام آن، نیازمند أخذ مجوز خواهد بود.

زارع افزود: با توجه به اینکه قیمت حمل و نقل در استان به نسبت بالاست و این مورد بر نرخ نهایی تمامی کالا‌ها اثرگذار است، باید اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان با جدیت بر نحوه قیمت گذاری و اجرای آن نظارت کند.

او با تأکید بر اینکه نباید زمینه سوءاستفاده برای سودجویان به سبب شایعه کمبود کالا‌های اساسی فراهم شود، از کسبه و بازاریان استان که همراهی‌های خوبی در توزیع عادلانه کالا‌ها داشته اند، تقدیر کرد و گفت: نباید روند نظارت‌ها به ساعت کار اداری خلاصه شود بلکه باید این امر مستمر و در همه ساعات شبانه روز باشد و با خاطیان برخودی جدی صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در استان افزود: عرضه خارج از شبکه و فروش کالا‌های اساسی از استان همچون آرد، مرغ و روغن واقعیتی است که با توجه به پایین بودن قیمت آن‌ها در استان به نسبت کشور اتفاق می‌افتد.

زارع با اشاره به اینکه درآمد سرانه مردم در همه شهرستان‌های گیلان از میانگین کشور بالاتر نیست، تصریح کرد: منصفانه نیست نرخ کالا و خدمات از میانگین کشوری بالاتر باشد و در راستای این مهم باید همه دستگاه‌های مرتبط عزمی جدی به کار گیرند.

در این جلسه گزارش وضعیت بازار و اقدامات صورت گرفته به منظور تأمین کالا‌های مورد نیاز مردم، گزارشی از آخرین وضعیت موجودی بازار در حوزه کالا‌های اساسی همچون روغن نباتی، شکر و مواد پروتئینی و نیز گزارش وضعیت نرخ کرایه بار و حمل و نقل در استان بیان شد.

فرمانداران لنگرود، رودبار، رشت، صومعه سرا، انزلی و آستانه اشرفیه نیز گزارشی از روند توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان‌های خود اعلام کردند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.