گام‌هایی استوار برای توسعه حمل و نقل جاده‌ای در لرستان

استان لرستان به واسطه قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب از اهمیت ویژه‌ای از نظر حمل و نقل جاده‌ای برخوردار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، استان لرستان به واسطه قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده به همین دلیل پروژه‌های عمرانی و راهسازی بزرگی در این استان در دست ساخت است که با بهره‌برداری از آن‌ها علاوه بر تسهیل در رفت‌وآمد مردم، توسعه استان را شاهد خواهیم بود.

در حال حاضر طرح‌های بزرگ اقتصادی و راه سازی در استان لرستان در دست ساخت است که با اجرای این طرح‌ها بخش مهمی از راه‌های استان تکمیل می‌شود و می‌توان گفت راه سازی در لرستان به سمت رونق و پیشرفت پیش می‌رود.

برخی از این طرح‌ها شامل آزادراه خرم‌آباد به اراک، راه‌آهن دورود به خرم‌آباد و چندین طرح مهم در راستای چهارخطه کردن محور‌های مواصلاتی استان است که به طور یقین اجرای این طرح‌ها می‌تواند به کاهش بار ترافیکی، ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات هم کمک کند.

اکنون طول راه‌های لرستان حدود هشت هزار کیلومتر است.

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان درباره آخرین وضعیت پروژه‌های راهسازی در استان اینگونه توضیح می‌دهد که مهمترین طرح‌های راهسازی، چهارخطه‌هایی هستند که منتهی به مرکز لرستان می‌شوند.

به گفته وی اکنون چهارخطه خرم‌آباد - بروجرد به طول ۱۰۰ کیلومتر در حال بهره‌برداری است و تکمیل چهارخطه محور خرم‌آباد - کوهدشت که ۸۷ کیلومتر طول دارد و ۶۶ کیلومتر آن چهارخطه شده و زیر بار ترافیک قرار دارد در دست ساخت و تکمیل است.

او افزود: محور خرم آباد -نورآباد که قسمتی از کریدور بزرگراهی غرب کشور نیز به شمار می‌رود نیز یکی دیگر از چهارخطه‌هاست که ۸۵ کیلومتر طول دارد و ۶۲ کیلومتر آن چهارخطه شده و مابقی در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستتان اضافه کرد: محور خرم‌آباد -پلدختر ۹۵ کیلومتر است که بیش از ۴۰ کیلومتر آن قبلا چهارخطه شده و در دست اقدام بود، اما بدلیل وقوع سیل وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای را تنظیم کرد تا این محور در چهار قطعه به صورت راه اصلی دو خطه به سمت پلدختر با ایمنی بیشتر و فاصله مناسب از رودخانه بازسازی شود.

او ادامه داد: عملیات اجرایی قطعه یک محور خرم‌آباد -پلدختر از سمت تنگ تیر و ویسیان به سمت معمولان از سال گذشته شروع شده و مجری آن قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده و در حال حاضر پروژه فعال است، قطعه چهارم محور خرم‌آباد -پلدختر که کلنگ آن در تیرماه سال جاری با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به زمین زده شد نیز به پیمانکار دیگری واگذار شده و کارگاه آن هم فعال است.

به گفته وی مطالعات قطعات ۲ و سه محور خرم‌آباد-پلدختر نیز در دست اقدام است که پس از اتمام مطالعات برای اجرا به پیمانکار ارجاع خواهد شد.

خالقی درباره محور خرم آباد-سپیدشت نیز گفت: طول این محور ۷۰ کیلومتر است که کار تعریض ۱۸ کیلومتر آن را در دست اقدام داریم و مابقی مسیر در دست مطالعه است. وی اظهار داشت: چهارخطه ازنا - شازند در پنج قطعه در حال انجام است،۱۰ کیلومتر از این محور زیر بار ترافیک رفته و امسال ۵۰ درصد چهارخطه ازنا - شازند به اتمام می‌رسد.

مدیرکل راه وشهرسازی لرستان همچنین درباره طرح‌های بزرگراهی می‌گوید: ۵۰کیلومتر بزرگراه با تامین اعتبار لازم تکمیل و تحویل استان می‌شود. برنامه‌ریزی کردیم از مجموع ۸۰ کیلومتری که به استان تفویض شده ۱۱ کیلومتر آن را تا پایان دولت به بهره‌برداری برسانیم این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او ادامه داد: همچنین نیمی از محور الشتر به فیروزآباد تکمیل شده است. برنامه داریم از محل اعتبارات کریدور غرب، نصف دیگر محور الشتر به فیروزآباد را تامین اعتبار کرده و تا پایان سال به انجام برسانیم.

خالقی همچنین افزود: با تامین اعتبار مناسب مسیر چهارخطه خرم‌آباد-کوهدشت تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد این محور به طول ۸۶ کیلومتر از سال‌های قبل با هدف چهارخطه کردن آغاز شده است. ۶۵ کیلومتر از این محور چهارخطه شده و زیر بار ترافیک رفته است. ۲۱ کیلومتر باقی مانده نیز در دست کار است که شامل سه قطعه است.

مدیرکل راه وشهرسازی لرستان گفت: قطعه اول از منطقه خضر تا فرودگاه خرم‌آباد به طول ۸کیلومتر، قطعه دوم بصورت واریانت به طول ۵ کیلومتر بوده که قرارداد آن با پیمانکار جدید بسته شده است. این قطعه در زمان پیمانکار قبلی ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در مدت یک ماه گذشته که پیمانکار جدید کار را شروع کرده است ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فعال است.

خالقی ادامه داد: قطعه سوم این چهارخطه بطول ۸.۶ کیلومتر آماده آسفالت است که با پیگیری و تامین اعتبار لازم قیر آن نیز مهیا خواهد شد. پیمانکار جدید نیز دارای کارخانه آسفالت است و این قطعه را بسرعت آسفالت خواهد کرد. قطعه سوم با تامین قیر مورد نیاز و اعتبار لازم تا هفته دولت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه وشهرسازی لرستان اضافه کرد: با افتتاح قطعه سوم کل مسیری که زیر بار ترافیک بصورت چهار خطه می‌رود ۷۶ کیلومتر با ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی خواهد بود که امیدواریم با تامین اعتبار مناسب مسیر چهارخطه ۸۶ کیلومتری خرم‌آباد-کوهدشت تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

خالقی با بیان اینکه تکمیل و افتتاح قطعات چهار خطه ازنا- شازند تا ۱۴۰۰ به طول ۷۰ کیلومتر در دو استان مرکزی و لرستان یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام است که ۳۵ کیلومتر از این محور در لرستان واقع شده است اظهار داشت: ۳۵ کیلومتری که از این مسیر در لرستان واقع شده در ۵ قطعه تعریف شده که قطعات دوم و سوم این پروژه به طول ۱۱.۲ کیلومتر هم‌اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال به شرط تامین اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد و زیر بار ترافیک می‌رود.

او ادامه داد: قطعه چهارم و پنجم این چهارخطه با ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است، مابقی قطعات این محور نیز با تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

آزادراه خرم‌آباد - اراک

مدیرکل راه وشهرسازی لرستان درباره آزاد راه خرم‌آباد- بروجرد - اراک نیز گفت: این آزادراه در چهار قطعه تعریف شده است. قطعات ۲، سه و چهارم این پروژه در لرستان است مجموع پیشرفت فیزیکی آزادراه خرم‌آباد- بروجرد و بروجرد_ اراک در لرستان بیش از ۸۵ درصد است.

خالقی ادامه داد: این پروژه مهم جزو پروژه‌هایی که دولت روی آن متمرکز شده تا حداقل قطعه بروجرد – خرم‌آباد به بهره‌برداری برسد که پیشرفت آن هم مناسب و کار در انجام است.

به گفته وی این پروژه مشارکتی است و قرارگاه سازندگی خاتم قول آبان ماه را برای افتتاح آزادراه خرم‌آباد- بروجرد دادند. امیدوارم آبانماه ۲ قطعه از سه قطعه آن در استان به بهره‌برداری برسد.

او تصریح کرد: در مجموع قرارداد این پروژه ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که به صورت مشارکتی بین وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) بسته شده است.

خالقی اضافه کرد: عملیات اجرایی آزادراه خرم آباد - بروجرد - اراک نیز با توجه به این تعاریف از سال ۹۳ آغاز شده و بنابر قول وزیر راه و شهرسازی می‌بایستی امسال به بهره برداری برسد تا علاوه بر این نخستین تونل سه خطه ایران به صورت آزادراهی و به طول ۳.۲ کیلومتر در این پروژه افتتاح شود.

او افزود: این آزاد راه به طول ۱۳۵ کیلومتر بوده که ۷۵ کیلومتر از آن در استان لرستان در دست ساخت که به صورت مشارکتی با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و شرکت ساخت در حال اجرا بوده و بخشی از آن در حال آسفالت و زیرسازی آن تکمیل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان افزود: این آزاد راه در چهارقطعه احداث شده که قطعه اول از بروجرد تا اراک بوده و سه قطعه دیگر با پیشرفت کاری ۹۰ درصد در حوزه استحفاظی لرستان اجرا شده است.

این طرح علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش سوخت، طول مسیر را ۲۰ کیلومتر کاهش داده و اولین آزادراه ۶ خطه کشور است که تونل آن هم به طول سه هزار و ۲۰۰ متر ۶ خطه است.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.