وزیر نیرو خبرداد؛

تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی در ۱۷ استان کشور

وزیر نیرو گفت: پروژه آب‌رسانی به سرخه ششمین پروژه از هشت پروژه بزرگ آب‌رسانی طرح‌ریزی شده برای امسال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح آبرسانی در شهرستان سرخه تأمین آب پایدار در جریان اجرای این طرح را دارای افقی ۳۰ ساله توصیف کرد و گفت:  ما و سمن‌ها و رسانه‌ها با هم موفق شدیم وعده‌ای که حدود دو سال پیش با حضور رئیس‌جمهور داده شد را به سرانجام برسانیم.

اردکانیان با بیان این که به رغم وقفه‌هایی که به سبب کووید ۱۹ در پروژه‌ها ایجاد شد، با تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران این پروژه به سرانجام رسید، گفت:  این پروژه آب‌رسانی در نوع خود پروژه‌ای بدیع و خاص است؛ امیدوارم هرچه سریع‌تر ادامه این پروژه شامل آب‌رسانی به ۱۵ روستای فیروزکوه هم به نقطه بهره‌برداری برسد.

او در ادامه با اعلام این مطلب که امروز در ایران ۱۰۰ درصد جمعیت شهری از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار هستند گفت: این نسبت در دنیا به طور متوسط ۹۶ درصد است؛ به دیگر معنی، ۴ درصد از جمعیت حدودا ۴ میلیاردی شهری در دنیا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

وزیر نیرو با بیان این که تنها ۵۳ درصد از جمعیت روستایی در جهان از آب آشامیدنی سالم برخوردار است گفت: این نسبت در کشور ما به بیش از ۸۲ درصد می‌رسد؛ لازم است حقوق سایر روستائیان دنبال شود و آن‌جا که لازم است فریاد زده شود، اما باید درنظر داشت میزان برخوردار نسبت به جهان، بالاست.

اردکانیان با اشاره به بهره‌برداری از ۲۵۰ طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال گفت: طرح آب‌رسانی به سرخه یک‌صدوبیست‌وپنجمین طرح وعده‌داده شده در قالب پویش الف-ب-ایران در سال ۹۹ است و باید ۱۲۵ پروژه بزرگ دیگر را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم؛ تا کنون حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان برای ۱۲۵ پروژه سرمایه‌گذاری شده است.

وزیر نیرو با بیان این که پروژه آب‌رسانی به سرخه ششمین پروژه از هشت پروژه بزرگ آب‌رسانی طرح‌ریزی شده برای امسال است گفت: ما تا پایان امسال طبق برنامه ۸ پروژه بزرگ صنعت برق را با سرمایه‌گذاری حدودا ۵۰۰ میلیاردی در استان سمنان افتتاح خواهیم کرد.

مقام عالی وزارت نیرو در ادامه با اشاره به تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی در ۱۷ استان کشور گفت: بنابراین دیگر بنا نیست که از مقابله با خشکسالی سخن بگوییم؛ خشکسالی به ویژه با تغییرات اقلیمی صورت‌گرفته پدیده‌ای غیرمترقبه در کشور ما نیست؛ ما باید بپذیریم که خشکسالی و کم‌آبی همزاد ماست، پس به جای مقابله باید با کم‌آبی سازگار شویم و توسعه و عمران خود را با شرایط کم‌آبی متناسب کنیم.

وزیر نیرو با تأکید بر این که نباید از منابع آب‌های زیرزمینی به طور بی‌رویه استفاده کنیم و فکر عاجلی برای اصلاح مصرف آب و الگو‌های کشت نداشته باشیم و مدام به دنبال تأمین آب از نقاط مختلف باشیم گفت: سازگاری با کم‌آبی یعنی بدانیم توسعه ما با توجه منابع آبی باید چه سمت و سویی داشته باشد.

اردکانیان افزود: ما مجوز داده‌ایم که ۲۶ میلیارد مترمکعب از آب دریا بدون نمک‌زدایی برای استان‌های ساحلی استفاده شود؛ از این میزان مجوز، ۱۳ میلیارد مترمکعب در حال استفاده است؛ محل مصرف عمدتا در حوزه صنعت و خنک کردن نیروگاه‌ها و یا فعالیت‌های آبزی‌پروری است.

انتهای پیام / گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار