مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت:

کمبودی در حوزه پوشک نیست/ حل مشکلات تامین ارز واردات مواد اولیه از طریق ارز متقاضی

محرابی گفت: کمبودی در حوزه پوشک نیست و به دلیل سوداگری‌ها اختلالاتی در بازار به وجود آمده است که به زودی رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت در جمع خبرنگاران  درخصوص نتیجه جلسه وزارت صمت درباره پوشک اظهار کرد: با حضور وزیر صمت و معاونین وزیر و با مشارکت بخش خصوصی جلسه‌ای داشتیم تا موضوع پوشک به طور کامل مورد ارزیابی قرار بگیرد. اظهاراتی  خلاف واقع درباره میزان نیاز و کمبود در بازار بازگو شده بود در حالی که طی بررسی‌هایی که از بازار داشتیم کمبودی از این محصول در بازار وجود ندارد.

او ادامه داد: حدود ۱۱۸ هزار تن تولید پوشک و بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن مصرف در کشور داریم. مشکل اخیر این واحد‌ها تامین مواد اولیه و تخصیص ارز بود که  محدودیت منابع ارزی برای تمام واحد‌ها وجود دارد. با توجه به این که ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و حدود ۱۰ درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز نیمایی ، تغییر کرده است. این تغییر قمیت‌ها منطقی و با نظارت سازمان حمایت بوده است.

محرابی گفت: موضوع تامین ارز از محل صادرات و ارز متقاضی مطرح شد و هماهنگی‌های لازم در این حوزه انجام خواهد شد تا با ارائه بسته‌های حمایتی مواد اولیه تولید کنندگان تامین شود. تمام هماهنگی‌ها انجام شده و کالا‌های دپوشده در گمرک به تناوب ترخیص شده است.

مدیر دفتر صنایع نساجی و سلولزی وزارت صمت بیان کرد: از ۱۵ قلم مواد اولیه تولید این کالا حدود ۱۰ قلم وارداتی است. امسال حدود ۶ قلم از اقلام وارداتی تولید پوشک برای داخلی سازی در نظر گرفته شده و فعالیت برای انجام این کار آغاز شده است. ظرفیت اسمی تولید پوشک حدود ۵۱۸ هزار تن است که در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار تن از آن را استفاده می‌کنیم.

او با تاکید بر کیفیت محصولات داخلی و قابل رقابت بودن در بازار‌های خارجی تصریح کرد: طی سال‌های تحریم صادرات داشتیم، اما نه به میزان ظرفیتی که در کشور وجود دارد. محدودیت‌های واردات مواد اولیه وجود دارد، اما استفاده از ارز متقاضی می‌تواند شرایط تولید کنندگان را بهبود ببخشد.

محرابی تاکید کرد: تغییر قیمت‌ها منطقی و با نظارت سازمان حمایت بوده است و با افزایش تولید می‌توانیم کاهش قیمت تمام شده را داشته باشیم. متاسفانه مردم همکاری لازم ندارند؛ انتشار خبری که حتی به غلط گفته شده باعث افزایش چشمگیر تقاضا و اختلال در سطح عرضه می شود.

او تاکید کرد: کمبودی در حوزه پوشک نیست و اگر اختلالی در سطح بازار وجود دارد به دلیل سوداگری‌ها و اتفاقاتی از این قبیل است و به زودی بازار آرام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار