مراسم سنتی 'ناردُنگ' / سفر پاییزی به روستای یاقوت‌های سرخ از دریچه دوربین

پاییز دراکثر مناطق روستایی فصل برگ ریزان و خزان باغ هاست، اما این فصل در روستای دورک اناری، که ناردانه را در نام خود دارد، جلوه دیگری دارد

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، روستای دورک اناری مهمترین مرکز تولید انار در استان چهارمحال و بختیاری است، در این روستای بکر و کم نظیر هزار هکتار باغ انار وجود دارد.
 
 براساس اظهارات ساکنان روستای دورک اناری، وجه تسمیه نام این روستا از استقرار در میان دو تنگه (یا دو رگ) 'دورک' گرفته شده و به علت وجود باغات انار 'دورک اناری' خوانده می‌شود، اقتصاد این روستا که از روستا‌های هدف گردشگری در چهارمحال و بختیاری است، بر محور کشاورزی به خصوص انارستان ها می‌چرخد.

 همه ساله به طور متوسط بیش از ۱۲ تن رب انار در این روستا تولید و روانه بازار می‌شود و بیش از ۸۰ درصد رب انار تولید شده در دورک علاوه بر استان چهارمحال و بختیاری دراستان‌های اصفهان، تهران و خوزستان عرضه می‌شود.
 

بیشتر بخوانید


 مراسم سنتی 'ناردُنگ' همه ساله توسط زنان بختیاری در روستای دورک اناری از اواخر آبان تا اواسط آذر انجام می‌شود و زنان بر اساس سنن دیرینه ناردنگ، دیگ‌های رب پزی خود را بارمی گذارند.

 فرآیند رب گیری در بین زنان دورکی شامل دانه کردن انار، آب گیری دانه ها، پخت آب انار و رب گیری را شامل می‌شود.

زنان دورکی در رب گیری از چاشنی‌های گیاهی محلی استفاده می‌کنند که عطرو طعم خاصی به رب انار می‌دهد.

 این روستای زیبا که در ۱۲۰ کیلومتری شهرکرد  قرار دارد به لحاظ کوچه باغ‌های اناری و آیین سنتی ناردنگ همه ساله میزبان گردشگرانی از استان‌های همجوار به ویژه اصفهان و خوزستان است اما امسال جشنواره "ناردونگ" به دلیل شیوع کرونا لغو شد.
 


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار