محیط زیست نقشی در توزیع عوارض آلایندگی صنایع ندارد

اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: این اداره کل با بررسی‌های کارشناسی صنایع آلاینده را معرفی می‌کند اما نقش و مسئولیتی در نحوه توزیع عوارض آلایندگی میان نقاط مختلف ندارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  توزیع عوارض آلایندگی یکی از مسایلی است که در سال‌های اخیر ابهامات و پرسش‌های فراوانی را برای مردم و مسولین به همراه داشته است.

خبرگزاری ایلنا ۱۲ آبان ۱۳۹۹ مطلبی را با عنوان «در نامه فعال اجتماعی به نماینده مجلس مطرح شد؛ دریافت عوارض آلایندگی حق مردم جزیره خارک است»، به انتشار مباحثی درباب حق آلاینذگی جزیره خارگ پرداخته است، در همین زمینه اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر این طور توضیح داده است:

عوارض آلایندگی موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات برارزش افزوده است که مقرر می دارد در صورتی که یک صنعت با تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست آلوده تشخیص داده شود آن صنعت باید یک درصد از درآمد فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی بپردازد؛ و وفق قوانین و مقررات موجود وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست فقط تشخیص صنایع آلاینده وفق استاندارد‌های زیست محیطی و اعلام به امور مالیاتی کشور است و این سازمان نقشی در توزیع و واریز عوارض ندارد؛ و وفق شیوه نامه و مقررات، توزیع بر اساس شهرستان تحت تاثیر صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


در ادامه این جوابیه آمده است: اما اگر آلودگی به بیش از یک شهرستان سرایت کند کمیته‌ای در استان به ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست آن استان با حضور فرمانداران شهرستان‌های تحت تاثیر و امور مالیاتی استان تشکیل و وفق شدت شاخص‌های آلودگی اعلامی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان توزیع عوارض بین شهرستان‌های تحت تاثیر آلودگی صورت می‌پذیرد.

در جزیره خارگ نیز در پایان هر فصل نتایج پایش‌های زیست محیطی صنایع مستقر در جزیره بررسی می‌شود و چنانچه نتایج بیش از میزان استاندارد‌های زیست محیطی باشد، صنعت یاد شده  به عنوان آلاینده معرفی می‌شود که در چند سال اخیر با دقت صنایع آلاینده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بررسی و اعلام شده است.

بنابراین اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بررسی‌های کارشناسی وظیفه قانونی خود را انجام داده، ولی این اداره کل نقش و مسئولیتی در نحوه توزیع بین شهر‌ها در یک شهرستان ندارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.