فعالیت ۶ واحد بسته بندی زعفران درخراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شش واحد بسته بندی زعفران دراستان وجود دارد، اما با توجه به ارزش افزوده بالای این محصول ، نیاز به انواع فروآری و همچنین واحد‌های صنعتی بیشتری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمد علی شریکیان  مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه زعفران در الگوی کشت استان تعریف شده است گفت : زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی‌شوند.

او گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می‌شود که فاروج رتبه اول را دارد.

به گفته شریکیان امکان حذف و جایگزینی باغ‌های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران و امکان صادرات آن از جمله مزایای کشت این محصول است.


بیشتر بخوانید 


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کمبود ماشین آلات برداشت مکانیزه، ضعف دانش فنی در محیط تولید و عدم وجود برنامه‌های صادراتی مشخص، صادرات فله‌ای و نبود فرآوری محصول زعفران از جمله مشکلات و دغدغه‌های حوزه زعفران استان عنوان کرد.

امسال طلای سرخ از سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی در حال برداشت است که پیش بینی می‌شود ۲۱ تن محصول به ارزش دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تولید شود.

پارسال ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال به صورت حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده بود.
ایران ۹۰ درصد از سطح زیر کشت و ۸۹ درصد تولید محصول زعفران را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.