۱۴ میلیارد دلار کالا به کشورهای همجوار صادر شد

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی گمرک ایران گفت: عملکرد و تراز تجاری صادرات از گمرک های کشور ۱۴ میلیارد دلار بوده که با هدف دور زدن تحریم‌ها، با کشورهای همجوار صورت گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، احمد ذاکری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی گمرک ایران در آئین تودیع و معارفه مدیرکل گمرک آستارا در فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: عملکرد و تراز تجاری صادرات از گمرک های کشور در هفت ماه امسال بیش ۱۸ میلیارد دلار بوده و  ۱۴ میلیارد دلار آن با هدف دور زدن تحریم‌ها، با کشورهای همجوار صورت گرفته است.

ذاکری ادامه داد: در هفت ماه امسال بیش از ۳۸ میلیارد دلار تراز تجاری خارجی داشته ایم و بیش از ۲۰ میلیارد دلار نیز در بخش واردات بوده است و در میان کشورهای همسایه، افغانستان، ترکیه و امارات متحده و عراق بالاترین میزان داد و ستد خارجی را با ایران داشته اند.

او افزود: با وجود تحریم ظالمانه دشمن که از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و در دوره کنونی تشدیده شده است، گمرک ایران برای بی اثر کردن تحریم ها، در تجارت خارجی به کشورهای همجوار نگاه ویژه ای داشته و در این حوزه موفق عمل کرده است.

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی گمرک ایران گفت: ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرزهای آستارا انجام می گیرد و گمرک این شهرستان با داشتن مرز زمینی، ریلی و دریایی یکی از منحصربفردترین گمرک های ایران است و در بحث دریایی و ریلی به تامین و توسعه زیرساخت ها نیاز داریم.

ذاکری اظهار کرد: مرز ریلی آستارا و خط آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان با هدف توسعه مراودات اقتصادی دو کشور ایجاد شده و طبق مکاتبه ما با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این شرکت اعلام کرد که هیچ گونه تعهدی در پروژه بارانداز و راه آهن آستارا ندارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان گمرک ایران پیشنهاد کرد قرارداد سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در پروژه راه آهن و بارانداز آستارا یکبار با دقت خوانده و مشخص شود که ناظر اجرای این طرح کیست و اگر جمهوری آذربایجان به سرمایه گذاری به شیوه بی او تی در این پروژه متعهد شده است باید به تعهد خود مبنی بر تامین زیرساخت اقدام کند.

راه آهن آستارا-آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین سال ۹۷ افتتاح شد و هم اکنون کالاهای وارداتی و صادراتی در بارانداز راه آهن آستارا بارگیری و تخلیه شده و با کامیون ها به نقاط مختلف ایران حمل می شود و بعد از اتصال ریلی آستارا به رشت و تکمیل کریدور شمال - جنوب، انتقال کالا به وسیله راه آهن از جنوبی ترین بنادر به آستارا و خارج از ایران میسر خواهد شد.

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان گمرک ایران ادامه داد: گمرک در حال حاضر فراتر از وظایف سازمانی در مرز ریلی آستارا مستقر شده و رویه های گمرکی را انجام می دهد و بیشترین ریسک کاری را پذیرفته ایم تا این شهرستان و گمرک آن رونق پیدا کند.

ذاکری افزود: برای تامین چارت و ساختار نیروی انسانی اداره کل گمرک آستارا، به کمک نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیاز داریم تا در کل ساختار اداره کل تجدید نظر شود و با توجه به فعالیت شبانه روزی این گمرک و فعالیت منطقه ویژه اقتصادی در بندر آستارا، باید ساختار و اعتبارات لازم برای جذب نیرو تامین شود.

او بیان کرد: باید با اخذ مجوزهای لازم برای جذب نیرو در گمرک و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، آزمون جذب نیرو در داخل این شهرستان برگزار شود تا دغدغه تامین مسکن و محل سکونت آنها را نداشته باشیم اما برای تحقق این امر به همراهی نماینده مجلس و اداره کل گمرک گیلان و آستارا نیاز داریم.

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان گمرک ایران ادامه داد: آستارا دروازه ای به روی کشورهای اروپایی و آسیایی است و نگاه سازمان گمرک کشور به مرز و گمرک آستارا نگاهی ملی است و از سال ۹۷ چهار پروژه ملی در حوزه گمرک های کشور تعریف کرده ایم و آستارا و بازرگان جزو آنها بوده است که برای طرح های عمرانی اداره کل گمرک آستارا در سال قبل و امسال اعتبار اختصاص داده ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان گمرک ایران گفت: برای ساماندهی انبار محوطه گمرک برنامه داریم و اجرای آن، محوطه را متحول خواهد کرد و برای شفافیت بیشتر صادرات و واردات نیز ۲ دستگاه ایکس ری جدید تامین و نصب خواهیم کرد.

ذاکری بیان کرد: ۲ باسکول در محوطه اداره کل گمرک آستارا فعال است اما به محض خرابی یکی از آنها صف کامیون ها افزایش می یابد و هشت باسکول نیز به مجموعه امکانات گمرک آستارا اضافه خواهیم کرد تا با افزایش توزین کالاها، از میزان توقف خودروها در محوطه اداره کل گمرک جلوگیری شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.