در اجلاس دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد؛

لزوم قرار گرفتن گیلان در لیست استان‌های با محدودیت تردد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواستار قرار گرفتن این استان در لیست استان‌های با محدودیت تردد شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا) اعلام کرد: ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان عصر دیروز در اجلاس سراسری روسای دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور حضور یافت.

او با اشاره به گردشگرپذیر بودن این استان و تأثیر مستقیم توریسم بر شیوع مضاعف بیماری کرونا گفت: گیلان با توجه به قرار گرفتن در سیر صعودی مبتلایان به کرونا، افراد بستری و همچنین افزایش فوتی‌ها و کاهش ترخیص شدگان خواستار قرار گرفتن در لیست استان‌های با محدودیت تردد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گزارشی درباره آخرین وضعیت کرونا در استان ارائه کرد و افزود: از زمان شیوع کرونا تاکنون بالغ بر ۲۲ هزار بیمار در بیمارستان‌های گیلان بستری شده اند و پس از پیک بیماری و مدیریت آن در استان، تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در اردیبهشت ماه به ۱۵۰ نفر رسیده بود.

سالاری ادامه داد: این رقم از یک ماه پیش از ۳۶۰ نفر به ۴۲۰ نفر رسید و متأسفانه اکنون در حال تجربه یک سیر صعودی دیگر در گیلان هستیم.

او همچنین به کاستی‌های زیربنایی حوزه سلامت استان گیلان اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی حوزه سلامت باید به بخش‌های زیرساختی بهداشت، درمان، آموزش و دانشجویی توجه جدی داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: گیلان از معدود دانشگاه‌هایی است که در طرح تحول نظام سلامت پروژه‌های عمرانی قابل افتتاح نداشت.

سالاری اظهار داشت: علاوه بر کلینیک‌های تخصصی که در بسیاری از استان‌های کشور غالبا به بهره برداری رسیدند، بسیاری از پروژه‌های بهداشتی و اورژانس‌های بیمارستانی در گیلان نیز نیمه کاره رها شده اند.

او با اشاره به محرومیت این استان در شاخص‌های حوزه سلامت یادآور شد: ویژگی‌های خاص گیلان می‌طلبد وزارت بهداشت در اختصاص بودجه‌های عمرانی، گیلان را به طور ویژه ببیند تا این استان شاهد ارائه خدمات مطلوب‌تر و شایسته‌تر نسبت به گذشته به بیماران باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین در ادامه خطاب به وزیر بهداشت نکاتی را در زمینه پرداخت اضافه کار و کارانه پرسنلی بیان کرد و خواستار مساعدت‌های وزارت بهداشت در این زمینه شد.

سالاری با تأکید بر جذب نیروی انسانی در بحران کووید ۱۹ تصریح کرد: علاوه بر جذب پرستار در حوزه آزمایشگاه، رادیولوژی، بهداشت، خدمات و نگهبانی نیز در مواجهه با این ویروس نیاز به جذب نیرو وجود دارد.

او اظهار داشت: در بسیاری از واحد‌های دانشگاه که از بخش خصوصی به عنوان حد واسط برای تأمین نیرو‌ها استفاده می‌شود، متأسفانه با وجود دریافت کامل حقوق و مزایای دولتی از دانشگاه، به کارکنان حقوق مناسبی ارائه نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: این نوع پرداخت‌ها موجب نارضایتی پرسنلی و کاهش کیفیت ارائه خدمات می‌شود، این در حالی است که دانشگاه هیچ نقشی در جذب این نیرو‌ها ندارد.

سالاری با اشاره به مجوز جذب ۳۰۰ بهورز در سال ۹۶ گفت: متأسفانه جذب بهورز در گیلان علیرغم گذشت حدود ۳ سال و با توجه به بازنشستگی برخی نیرو‌ها و ایجاد خانه‌های بهداشت جدید محقق نشده است و اکنون بیش از هر زمانی، نیاز به استخدام این نیرو‌ها احساس می‌شود.

او با بیان اینکه بیمه‌ها هزینه تجهیزات حفاظت شخصی و بسیاری از دارو‌ها را تقبل نمی‌کند، افزود: علاوه بر عدم پوشش کامل بیمه، بودجه‌ای که از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه داده می‌شود نیز کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: اگر بیمه‌ها درصدی از این هزینه‌ها را تا سقف ۵۰ الی۷۰ درصد پوشش دهند، می‌تواند کمک شایانی به دانشگاه‌ها شود.

بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان گیلان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.