باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

جایگاه اسکار در میان سینماگران ایرانی/ شانس «خورشید» چقدر است؟

همواره حضور در جشنواره‌های سینمایی جهانی و اسکار برای ما مهم بوده و امسال هم فیلم «خورشید» به آکادمی اسکار معرفی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فیلم سینمایی «خورشید» آخرین ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران برای حضور در اسکار ۲۰۲۱ معرفی شده است. این فیلم که در سال ۹۸ تولید شد، تا کنون در جشنواره داخلی و خارجی حضور پیدا کرده و جوایز متعددی را به دست آورده است و حالا باید شانس خود را برای حضور در اسکار امتحان کند.

جوایز ملی فیلم «خورشید»

فیلم «خورشید» در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان، پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری، بهترین کارگردانی و در بخش مسابقه بین الملل، پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر برای روح الله زمانی، پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلم، پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. این فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد.

جوایز بین المللی فیلم «خورشید»

 روح الله زمانی در جشنواره ونیز بهترین بازیگر جوان شناخته شد و جایزه فانوس جادویی در بخش جنبی نیز به «خورشید» رسید.

از آنجا که مجیدی سابقه حضور در جشنواره‌های بین المللی و دریافت جوایز متعدد را دارد، شاید بتواند شانس خوبی برای سینمای ما باشد هرچند نباید از کیفیت فیلم رقبای آن و شرایط امسال اسکار غافل شد.

نقش و جایگاه اسکار در میان سینماگران ایرانی

محمد اطبایی پخش‌کننده با سابقه بین المللی سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور فیلم سینمایی «خورشید» در اسکار و شانس این فیلم برای موفقیت، گفت: به نظر می‌آید نقش و جایگاه اسکار بیش از آنچه باید برای سینماگران، رسانه‌ها و مسئولان سینمایی اهمیت دارد. به دلیل همین اهمیت بیش از اندازه، تحلیل‌های درستی صورت نمی‌گیرد و پروسه انتخاب فیلم‌های ایرانی برای حضور در اسکار، پروسه شفاف، حرفه‌ای و در جهت منافع کلی سینمای ایران نبوده است.

وی افزود: به نظرم اولین مشکل افرادی که به عنوان هیئت انتخاب فیلم اسکاری انتخاب می‌شوند، نداشتن اطلاعات کافی از سازوکار اسکار، حوزه بین‌الملل و شرایط و جایگاه فیلم‌های ایرانی است. تأکید می‌‌کنم حرف‌های من مشخصاً راجع به دوره‌ای خاص نیست و کلی است.

او ادامه داد: منظورم این است ما در بیشتر موارد انتظار بیش از حد از خودمان و فیلم هایمان داریم؛ تصور می‌کنیم اگر فیلم دیگری جای فیلمی که انتخاب شده به اسکار می رفت، اتفاقی می‌افتاد و اگر نشد، حتماً مسائل فراهنری پشت آن وجود دارد؛ بلافاصله انگشت اتهام را به طرف سازوکار انتخاب فیلم برای اسکار، اعضای آکادمی اسکار و ... می‌بریم.

این پخش‌کننده بین المللی سینما بیان کرد: همه این‌ها ناشی از اهمیت بیش از حدی است که به اسکار داده می‌شود؛ ضمن اینکه من به عنوان فردی که سالیان زیادی است عمر و زندگی ام را در این کار گذراندم از اهمیت اسکار باخبرم؛ ولی فکر می‌کنم در کشور خودمان تا حدودی تحت تاثیر بیش از حد اسم اسکار قرار می‌گیریم و بدون دلیل انرژی زیادی از مسئولان، سینماگران، متخصصان، رسانه ها و کارشناسان گرفته می‌شود. در کل به نظرم باید جریان اسکار را ساده‌تر دید.

نقش و جایگاه اسکار بیش از حد برای ما اهمیت دارد/سریع انگشت اتهام دراز می‌کنیم/در بیشتر موارد انتظار بیش از حد از خودمان و فیلمهایمان داریم

وی گفت: ما جزو معدود کشور‌هایی هستیم که با دو جایزه اسکار و یک نامزدی موفق‌ بوده ایم؛ ولی باید انتظاراتمان منطقی باشد. قرار نیست هر سال فیلم ما نامزد اسکار باشد و اگر نبود،خود را شکست خورده بدانیم. ما تصور می‌کنیم هر فیلمی که در ایران تولید می‌شود باید در جشنواره‌های بین المللی نمایش داده شود و جایزه بگیرد و اگر نگرفت حتما ایراد و اشکالی وجود دارد. یا ایراد و اشکال از شیوه پخش بوده یا دولتی که از حوزه بین الملل حمایت نمی‌کند یا از پخش کننده بین المللی یا جشنواره‌هایی که سیاسی هستند و ما را کنار می‌گذارند. حتی گاه به خودمان گیر می‌دهیم که فلانی با فلان جشنواره لابی کرده که فیلم برخی کارگردان‌ها را نگیرند و فیلم مورد نظرشان را ارائه دهند.

این پخش‌کننده بین المللی سینما اظهار کرد: همان قدر که من فیلمساز ایرانی حق دارم، نزدیک به ۹۹۹۹ فیلمساز بلند سینمایی از تمام دنیا در یکسال تولیدات جهانی نیز حق دارند فیلمشان در اسکار باشد؛ چرا ما تصور می‌کنیم باید در همه جشنواره‌ها حضور داشته باشیم؟! ما معمولا با کمبود دانش روبرو هستیم، ولی با حجم عظیمی از توقع و انتظار از خودمان هم مواجهیم.

سعید الهی منتقد سینما هم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور نماینده سینمای ایران در اسکار گفت: موقعیتی مانند اسکار بیش از اینکه یک ظرفیت برای دریافت جایزه باشد، فرصتی طلایی برای کشور‌های صاحب اثر است که فیلم‌هایی متناسب با اهداف و آرمان‌های سرزمینی خود را در اختیار نخبگان، فرهیختگان و هنردوستان سراسر دنیا قرار دهند.

نقش و جایگاه اسکار بیش از حد برای ما اهمیت دارد/سریع انگشت اتهام دراز می‌کنیم/در بیشتر موارد انتظار بیش از حد از خودمان و فیلمهایمان داریم

این منتقد سینما در ادامه به تمجید از جدیدترین اثر مجید مجیدی پرداخت و اظهار کرد: فیلم سینمایی «خورشید» دارای مفهوم جهان شمولی است که قطعاً برای همه مردم دنیا جذاب است. «خورشید» فیلمی است که اگرچه به موضوع کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد، اما به کلید واژه‌ای اشاره دارد که این روز‌ها نیاز ملل مختلف در سراسر جهان است و این کلید واژه امید است.

الهی در پایان اضافه کرد: امید، نیاز امروز همه دنیاست و در فیلم «خورشید» این امید را با گوشت، پوست و استخوان خود احساس می‌کنیم. امیدوارم این فیلم در اسکار ۲۰۲۱ جایزه دریافت کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۳۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
تا وقتی که صحبت از اصغر فرهادی بود اسکار بد بود اما الان برای مجید مجیدی اسکار خوبه و با دید مثبت بهش نگاه می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
مگه ما با امریکا و فرهنگش مشکل نداریم چرا هر سال یه فیلم به اسکار معرفی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
مگه ما با امریکا و فرهنگش مشکل نداریم چرا هر سال یه فیلم به اسکار معرفی میشه گمونم ملتو مسخره کزدید
آخرین اخبار