توصیه کارشناسان برای جلوگیری ازخسارت آفات

کارشناسان جهاد کشاورزی فردوس برای جلوگیری از خسارت آفات توصیه هایی را به کشاورزان اعلام کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  سلیمانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان فردوس با بیان اینکه فصل زمستان در کشاورزی اۤز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: برخی اقدامات در مزارع و باغ‌ها در فصل زمستان و اوایل بهار توسط کشاورزان، تأثیر بسزایی در مقابله با آفات و بیماری‌ها و کنترل علف‌های هرز دارد، طوری که به واسطه انجام برخی عملیات در مزارع و باغ‌ها در طول فصل سرما، عملکرد محصول به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

او افزود: از جمله اقدامات مهم فصل زمستان که از خسارت آفات و بیماری‌ها در سال بعد جلوگیری می‌کند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

سمپاشی درختان با استفاده از محلول بردو ۲ درصد: به منظور کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی مانند انواع شانکر‌ها و لکه غربالی درختان دانه دار و هسته دار پس از انجام عملیات هرس نسبت به سمپاشی درختان با محلول بردو اقدام نمایید.

هرس زمستانه و حذف شاخه‌های خشک و نیمه خشک: هرس شاخه‌های خشک ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر زیر محل آلودگی به منظور کنترل آفات چوبخوار، پوستخوار و انواع شپشک‌ها موثر واقع می‌شود.

استفاده از کود حیوانی کاملا پوسیده: به منظور کنترل تخم علف‌های هرز و آفات، از کود حیوانی کاملا پوسیده در چالکود و کانالکود استفاده شود.

یخ آب زمستانه: در عملیات یخ‌آب زمستانه، مزارع و باغات به صورتغرقاب آبیاری شده و با یخ زدن آب سطح زمین در اثر سرما، عوامل بیماریزایی از قبیل فرم زمستانگذران آفات (تخم ولارو آفت) و همچنین بذر علف‌های هرز از بین می‌روند.


بیشتر بخوانید


روغن پاشی زمستانه: استفاده از روغن ولک ۸۰ درصد با دوز دو درصد در زمان تورم جوانه‌ها باعث کنترل و کاهش جمعیت آفاتی مانند کنه، شته و شپشک‌ها می‌شود.

رعایت بهداشت باغ: حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات و مزارع و خودداری از قرار دادن شاخه‌های هرس شده آلوده به عوامل بیماریزا در حاشیه باغات بعنوان پرچین و دیوار سبب کنترل و کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها می‌شود.

جمع آوری برگ‌های خزان کرده پای درختان، با توجه به اینکه برخی از عوامل بیماری زا مانند لکه آجری بادام و سفیدک سطحی و ... بخشی از سیکل زندگی خود را روی برگ‌های خزان کرده پای درختان می‌گذرانند بهتر است نسبت به جمع آوری برگ‌های ریخته شده پای درختان اقدام و برگ‌های جمع آوری شده را سوزانده و یا در تولید کمپوست مورد استفاده قرار دهیم.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار