معاون وزیر راه خبرداد؛

رشد ۱۴ درصدی روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه اوراسیا

آدم‌نژاد با اشاره به رشد ۱۴ درصدی روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: رقم این مبادلات ۲.۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شهرام آدم‌نژاد معاون وزارت راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در منطقه آزاد انزلی با اشاره همکاری ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برگزاری همایش بین‌المللی این اتحادیه اقتصادی اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی دارای نقش محوری در توسعه مبادلات ایران با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اوراسیا است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی موافقت‌نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به‌عنوان یک پیشران توسعه روابط ترانزیتی دانست و بیان داشت: این موافقت‌نامه در راستای تقویت روابط چندجانبه با کشور‌های عضو این اتحادیه و ایجاد فضایی برد-برد در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

آدم‌نژاد تعامل ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در صلح و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، رشد و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله موثر دانست و بیان کرد: این همکاری در حقیقت به‌معنای گام برداشتن در مسیر اهداف مندرج در قانون اساسی و منشور اقتصاد مقاومتی است.

او با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات با کشور‌های همسایه تصریح کرد: دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گر می‌توان از دیگر دستاورد‌های گسترش همکاری با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برشمرد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برخی برنامه‌های این معاونت خاطرنشان کرد: توسعه دیپلماسی حمل و نقل با حضور نقش‌آفرینان بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین بهره‌گیری از فرصت‌ها و رفع موانع در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت از جمله برنامه‌هایی هستند که در دستور کار داریم.

آدم‌نژاد حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در موافقت‌نامه اتحادیه اقتصادی اورسیا و تعامل سازنده با کشور‌های عضو این اتحادیه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: این همکاری‌ها و حضور پررنگ در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت موجب ایجاد هم‌افزایی و ایفای نقش برجسته و کلیدی کشور در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب می‌شود.

او افزود: از سوی دیگر توسعه بیشتر همکاری‌های بندری و دریایی با کشور‌های حوزه CIS به‌ویژه توسعه خطوط تجاری کشیرانی و گردشگری میان بنادر ایران و بنادر کشور‌های مزبور، مناطق آزاد ایران و مناطق آزاد کشور‌های عضو اتحادیه، ایجاد بستر جهت ارائه بسته‌های تشویقی در مناطق بندری و پسکرانه‌های تخصیص یافته به امور لجستیک نیز در دستور کار است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از زمان اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان‌ماه سال ۹۸، روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه مذکور تا امروز افزایش یافته است تصریح کرد: روابط تجاری هم‌اکنون به ۲.۴ میلیارد دلار رسید و رشد ۱۴ درصدی روابط را نشان می‌دهد.

آدم‌نژاد با با اشاره به مسائلی که برای رشد مراودات، توسعه و تقویت ناوگان دریایی کشورمان در دریای خزر می‌بایست مورد توجه قرار گیرد افزود: مسائلی همچون ارائه تسهیلات، مشوق‌ها و معافیت‌های ویژه به‌منظور ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و برقراری سرویس‌های منظم حمل و نقل کانتینری باید مورد توجه باشد.

او با اشاره به تاثیرگذاری توجه به سرویس‌های رو-رو میان بنادر شمالی کشورمان و بنادر کشور‌های حاشیه دریای خزر جهت تقویت تعاملات اقتصادی ایران با کشور‌های همسایه گفت: با توجه به ظرفیت‌های عملیاتی و زیرساختی لجستیکی مناسب در بنادر شمالی به‌ویژه انزلی و کاسپین باید از این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها در جهت توسعه مناسبات با کشور‌های اوراسیا استفاده شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی در شمال کشور با هدف توسعه مبادلات کشورمان با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایجاد شده و می‌تواند نقش موثری در توسعه مبادلات کشورمان با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایفا کند.

آدم‌نژاد با اشاره به برخی مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و بندر انزلی که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری هستند گفت: نزدیک بودن بنادر آستراخان و ماخاچ‌کالا در روسیه، ترکمن‌باشی در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در جمهوری آذربایجان، وجود ارتباط با بازار‌های منطقه‌ای و دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیونی از جمله مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و بندرانزلی هستند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: این وزارتخانه به‌عنوان متولی اصلی امور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت در کشور و تنظیم‌کننده روابط دو و چندجانبه حمل و نقلی و ترانزیتی با سایر کشورها، همکاری و تعامل بسیار خوبی را با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.