پُتک‌های سنگین نوسانات ارز و کرونا بر روی صنایع‌دستی زنجان

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی زنجان با اشاره به پرداخت وام‌های کرونایی گفت: وام‌های پرداختی در رسته صنایع دستی برای ۵۳۱ پرونده تقریبا ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، الناز خدایی فرد معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی زنجان ، در خصوص آسیب‌های وارد شده به اصناف صنایع‌دستی اظهار داشت: واحد‌های تولیدی در حال فعالیت هستند، اما در حال حاضر واحد‌های صنفی فعالیتی ندارند و در این راستا نوسانات ارزی به بنگاه‌های اقتصادی مس و تمامی فعالیت‌های صنایع دستی در استان زنجان خسارت‌های بالایی را وارد کرده است؛ از طرفی شیوع ویروس کرونا آسیب جدی بر اصناف صنایع‌دستی و محصولات نهایی وارد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به خسارت وارد شده به اصناف صنایع دستی افزود: شیوع ویروس کرونا و تورم اقتصادی و همین طور نوسانات ارزی آسیب چند بُعدی را در حوزه مس، استیل و نقره وارد کرده است. همین طور ابزار آلات صنایع دستی به‌ شدت افزایش یافته است و با این روند معلوم نیست آینده شغلی این صنف به کجا خواهد رسید.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه علاوه بر نوسانات ارزی و گرانی‌های پی ‌در پی، "کرونا" هم تاثیر بسیار منفی بر صنایع دستی زنجان گذاشته است، خاطر نشان کرد: از یک سو نبود مسافر و گردشگر و از سوی دیگر لغو تمامی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها تاثیر فوق العاده بدی را بر فروش صنایع‌دستی زنجان گذاشته است. همین طور بسته شدن مغازه‌ها به مدت چند هفته به ‌دلیل محدودیت‌های کرونایی این وضعیت را تشدید کرده است.

او تصریح کرد: آمار فروش صنایع دستی در سال جاری به قدری اسفبار است که اصلا آمار فروشی در استان نداریم و واقعا فروش امسال صنایع دستی در زنجان نزدیک به صفر بوده است. همین طور مشکلات متعددی در پرداخت بیمه و تسهیلات وجود دارد و روز به روز مشکلات در این حوزه بیشتر می‌شود بر همین اساس امیدواریم که شیوع ویروس کرونا و تورم اقتصادی آسیب‌های خود را در حوزه صنایع دستی متوقف کند.

خدایی‌فرد گفت: امیدواریم با ریشه‌کن شدن ویروس منحوس کرونا، امسال شب عید وجود داشته باشد تا صنعتگران و فروشندگان صنایع‌دستی به مرز کامل ورشکستگی نرسند. سال‌های گذشته فقط مشکل نوسانات ارزی وجود داشت، ولی متاسفانه امسال موضوع بیکاری کرونا، این وضعیت را تشدید کرد.

وام‌های کرونایی گره‌ای از مشکلات باز نکرد

او با اشاره به پرداخت وام‌های کرونایی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: در رسته صنایع‌دستی مبالغ وام کم بود در این راستا افرادی که بیمه کننده داشتند وام‌های خوبی دریافت کردند، اما اصنافی که به شکل گروهی نبودند وام‌هایی با مبلغ پایین دریافت کردند و دریافت وام گره‌ای از مشکلاتشان را باز نکرد. وام‌های ۱۲ میلیون و شش میلیون تومان عملا نمی‌تواند کمک خاصی را برای این افراد کند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان افزود: بر همین اساس در رسته صنایع‌دستی مراکز تولید از ۶۳۰ فقره، تنها ۵۳۱ پرونده که شامل یک هزار و ۲۱۴ نفر است، تقریبا ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وام پرداخت کردند و ۹۹ پرونده به علت‌های متفاوت پرداخت نشده است، اما این فرآیند تسهیلات در حال اعطا از سوی بانک‌های عامل است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.