طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان برای آبیاری تحت فشار طراحی شده است

قائم مقام مجری طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری نوین منطقه سیستان گفت: این طرح برای آبیاری تحت فشار در منطقه سیستان طراحی شده و آبیاری زمین‌های کشاورزی به روش سنتی عمر دستگاه‌های پمپاژ را به کمتر از یک سال می‌رساند.

فریدون اشرفی  قائم مقام مجری طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری نوین منطقه سیستان در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهارداشت: افزون‌بر ۱۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت در شهر‌های شمالی سیستان وبلوچستان‌است که این طرح انتقال آب به ۴۶ هزار هکتار زمین را برعهده دارد.

او  با بیان اینکه ۴۳ هزار هکتار از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان لوله گذاری، حوضچه‌ها و شیرآلات نصب شده است افزود: ۱۶ ناحیه این طرح تا تکمیل نهایی و رفع نواقص تحویل وزارت جهاد کشاورزی می‌شود.

قائم مقام مجری طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری نوین دشت سیستان گفت: طبق قرارداد وزارت نیرو ۴۰۰ میلیون مترمکعب در دوره کشت محصول از محل چاه نیمه‌ها در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار می‌گیرد و برای نخستین بار در این طرح تاکنون حدود ۷۰ میلیون متر مکعب آب وارد زمین‌های کشاورزی شده است.

او تاکید کرد: با پایان طرح، نظام بهره برداری آب و نظام تغییر الگو کشت باید در دستور کار مسوولان و کشاورزان قرار گیرد به طوریکه با ایجاد گلخانه در ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی برای ۵۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

خبرنگاران زابل امروز با حضور قائم مقام، مدیران و کارشناسان طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری نوین دشت سیستان از ایستگاه‌های اصلی پمپاژ a و b، شماری از نواحی طرح، حوضچه‌ها و زمین‌های کشاورزی تحت پوشش این طرح در قالب تور رسانه‌ای دیدن کردند.

طرح انتقال آب به دشت سیستان در پی سفر هیات دولت در ابتدای سال ۹۳ مصوب و با عنایت رهبر معظم انقلاب بخش اول اعتبار آن با رقم ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص و جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ابلاغ شد.

با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار