رییس سازمان جهاد کشاورزی قم عنوان کرد:

اجرای طرح کنترل آفات باغات با استفاده از حشرات مفید در قم

پورمیدانی گفت: طرح تولید و استفاده از حشرات مفید برای کنترل آفات در سطح باغات، مزارع و گلخانه‌های استان با استفاده از جدیدترین روش‌های علمی اجرایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ،عباس پورمیدانی رییس سازمان جهاد کشاورزی قم،پیرامون این موضوع گفت: حشره پسیل از مهم‌ترین آفت باغات پسته به شمار می‌آید که با تغذیه از شیره درختان پسته باعث خسارت زیادی به درخت و کاهش محصول می‌شود و باغداران برای از بین بردن این آفت مجبور به انجام چند نوبت سمپاشی با سموم شیمیایی هستند.

پورمیدانی با اشاره به امکان استفاده از حشرات مفید برای کنترل آفات به عنوان روشی موثر، افزود: یکی از دشمنان طبیعی این آفت حشره‌ای است به نام بالتوری سبز که با حمله و تغذیه از این آفت، آن را از بین می‌برد.

او ادامه داد: با اجرای طرح تکثیر و تولید بالتوری سبز در انسکتاریوم (مرکز تولید حشرات مفید) سازمان جهاد کشاورزی قم و رهاسازی این حشرات مفید در باغات پسته استان می‌توانیم جمعیت این آفت را کاهش داده و تعداد دفعات سمپاشی در باغات را نیز کم کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که از بالتوری سبزبرای کنترل آفت مگس سفید و شته درگلخانه‌های استان نیز استفاده خواهد شد، گفت: در کنار تولید بالتوری سبز، حشره مفید دیگری که زنبور براکون نام دارد تولید و برای کنترل آفات مزارع پنبه و ذرت و همچنین گلخانه‌ها از آن استفاده خواهیم کرد.

پورمیدانی بیان کرد: مزیت مهم این طرح کاهش مصرف سموم و در نهایت تولید محصول سالم در قالب اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفات (IPM) است.

او ادامه داد: همچنین ازمزایای دیگر این طرح می‌توان به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین جلوگیری از خروج ارز برای واردات سموم شیمیایی اشاره کرد.

۱۲ هزار و ۴۳۲ هکتار از باغ‌های قم زیر کشت پسته است و ۲۹۱ کشاورز به‌طور مستقیم درزمینهٔ تولید این محصول فعال هستند،سطح زیر کشت باغ‌های قم ۲۲ هزار هکتار است و سالانه ۸۲هزار تن محصول باغی در استان برداشت می‌شود.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای پیام /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار