صادرات ۱۰۰۰ تن شیر خشک از آذربایجان شرقی

 مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صادرات در بخش دام استان فقط در قالب شیر خشک و به میزان حدود ۱۰۰۰ تن طی نیمه اول سال ۹۹ انجام گرفته و به کشور‌های همجوار صادر شده است.

صادرات ۱۰۰۰ تن شیر خشک از آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، اقدمی  مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تعداد واحد‌های دامی دارای مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تا پایان سال ۹۸، معادل ۹۱۰ واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورش دام (گاو شیری، گوساله پرواری، گوسفند داشتی و بره پرواری) است؛ تعداد زیادی از دامداری‌ها نیز در قالب دامداری‌های روستایی و بدون اخذ مجوز فعالیت می‌کنند.

او با بیان این‌که در آذربایجان شرقی بیش از ۶۰ درصد واحد‌های تولیدی دامداری، روستایی هستند، گفت: میزان تولید گوشت قرمز استان در سال ۹۸، بیش از ۵۵ هزار تن و در شش ماهه امسال، برابر با ۲۷ هزار و ۸۷۱ تن است.

او گفت: شهرستان سراب، پیشتاز تولید شیر در استان است و شهرستان‌های تبریز و میانه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند؛ همچنین سراب در تولید گوشت قرمز استان نیز پیشتاز بوده و میانه و مراغه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

اقدمی در خصوص وضعیت تامین نهاده واحد‌های دامی استان، گفت: تا پایان نیمه اول آبان ماه، در مجموع ۱۸ هزار و ۱۴۱ تن کنجاله سویا، ۴۹ هزار و ۱۳۲ تن ذرت، ۶۷ هزار و ۳۰۰ تن جو و ۵۸ هزار و ۹۰۰ تن سبوس فقط در بخش دام به واحد‌های تولیدی دامداری و کارخانجات خوراک دام تخصیص یافته است.

او افزود: متاسفانه حدود ۵۰ درصد نیاز واحد‌های تولیدی، با قیمت مصوب و از طریق بخش امور دام جهاد کشاورزی و مابقی به صورت آزاد از سوی دامداران تامین می‌شود؛ این امر در افزایش هزینه‌های تولید و در قیمت تمام شده محصولات دامی تاثیر مهمی داشته است.

او در خصوص وضعیت تلفات دامی امسال گفت: با توجه به مسئولیت اداره کل دامپزشکی استان در این زمینه، این اداره کل اقدام به انجام واکسیناسیون دام‌ها کرده و تاکنون نیز گزارشی از تلفات دامی در رابطه با ابتلا به بیماری و یا تلفات ناشی از کمبود نهاده گزارش نشده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.